Tuulilasi

Mahtimoottori Opel Zafira Toureriin



Mahtimoottori Opel Zafira Toureriin

Kun Zafira Tourerin aateloi väkivahvalla kaksoisturbodieselillä, tulos suorastaan kutsuu nielemään kilometrejä.
Teksti Jarko Simanainen
Kuvat Opel

Koneen kierrättäminen yli 2 500 kierroksen tuntuu lopulta turhalta. Vääntöä on tarjolla vaihteella kuin vaihteella, ja ajaminen on kaikin puolin nautittavaa.

Aiemmin Insigniassa ja Astrassa esiintynyt voimanlähde pitää kulutuksen kurissa, vaikka auto painaa yli 1 750 kiloa.

Yhdistetyksi normilukemaksi luvataan 5,6 litraa sadalle. Kova tulos, kun Zafira nykymuodossaan tarjoaa liki pikkubussimaiset tilat.

Herkkäliikkeinen pienempi turbo työskentelee tehokkaasti jo alhaisilla kierroksilla. Suurempi tulee mukaan ilman havaittavaa nykäystä. Veto on tasaisen makeaa läpi koko kierrosalueen.

Käytettävyydestä kertoo se, että moottoria on vaikea saada tahattomasti sammumaan edes huolimattomalla kytkimen ja kaasun yhteispelillä. Sammuttaminen jää start-stop-automatiikan huoleksi.

Julkaistu: 3.5.2013