Autot ja liikenne
Tuulilasi

Mahdotonta, hyvin vaikeaa vai lasten leikkiä?

Mahdotonta, hyvin vaikeaa vai lasten leikkiä?

Lampunvaihto nykyautoon ei ole niin helppoa kuin voisi kuvitella. Karu totuus selvisi, kun Tuulilasi vaihtoi ajovalopolttimot yli 60 autoon. Testi löytyy kokonaisuudessaan helmikuun Tuulilasi-lehdestä. Kolmessa automallissa polttimon vaihto ei onnistunut lainkaan, ja 16 autossa se oli hyvin vaikeaa.
Teksti Lauri Larmele
Kuvat A-lehtien kuvatoimitus
Mainos

Tavoitteemme oli saada selville, kuinka hankalaa polttimon vaihtaminen on.

Kohteena oli auton lähivalopolttimo, koska ne ovat suurimmalla rasituksella, joten niiden vaihto on yleisempää kuin muiden polttimoiden vaihto. Monessa automallissa vasemman- ja oikeanpuoleinen polttimo eroavat vaihtotavaltaan ja hankaluudeltaan toisistaan. Tämä myös tiedetään palvelua tarjoavilla huoltoasemilla. Polttimon vaihtoa pyytävä autoilija saa kuulla yllättävän kysymyksen:

- Kumman puolen polttimo?

Kun se sattuu olemaan tuo hankalammin vaihdettava, kuuluu vastaus:

- Tähän autoon me emme ryhdy polttimoa vaihtamaan.

Mitä mitattiin?

Vaihtoon kulunut aika mitattiin kellolla,joka pantiin käyntiin vasta sitten, kun ohjekirjasta oli ensin luettu huolellisesti ohjeet polttimonvaihdosta. Mittaukseen ei sisällytetty aikaa, joka olisi kulunut polttimopaketin avaamiseen.

Työ tehtiin sisätiloissa, ja kokeen alkaessa konepelti oli jo auki. Tarvittaessa käytettiin apuna taltta- ja ristipäämeisseliä. Olosuhteet olivat toisin sanoen paremmat kuin ne, joissa keskimäärin suuressa osassa vuotta vaihdon joutuisi tekemään liikkeellä olleessaan. Sade, lumisade, pimeys ja kylmyys eivät olleet meidän kiusanamme. Polttimon vaihtaja on keskimääräistä näppärämpi henkilö, jolla ei ole peukalo keskellä kämmentä.

Polttimon vaihdosta saamamme automallikohtaiset ajat osoittivat, että työ oli jaettavissa viiteen hankaluusluokkaan: helppo, helpohko, vaikea, erittäin vaikea ja vaihtamaton.

Tuloksista

Tutkimistamme autoista hankalin tapaus oli viime vuonna esitelty uusi Audi A3. Olimme aika hämmästyneitä, sillä A-kolmosen molemmat ajovalopolttimot jäivät vaihtamatta. Siinä ei auttanut tekninen peruskoulutus, eikä autokorjaamolla hankitusta työkokemuksesta ollut hyötyä.

Myös Toyota Avensis osoittautui varsinaiseksi kiusankappaleeksi. Polttimo saatiin vaihdettua, mutta aikaa kului pöyristyttävät 13 ja puoli minuuttia.

Myös päinvastaisia esimerkkejä osui Tuulilasin testiryhmän haaviin. Näistä mainittakoon uusi VW Golf, jonka polttimon vaihto sujui 33 sekunnissa.

Tee itse -taitoisten lukijoiden kannattaa siis pitää varansa. Kun kaveri pyytää vaihtamaan autonsa ajovalopolttimon, edessä saattaa olla todella hankala urakka. Automallikohtaiset erot ovat tosin suuret.

Merkkikorjaamolla ohjeaika työhön on keskimäärin 12 minuuttia. Siihen sisältyy myös auton ajo sisään korjaamoon ja sieltä ulos. Suomalaisen macho-miehen tai -naisen kannattaa kuitenkin varata hommaan jopa päivä, sillä onhan se polttimo yleensä jostakin käytävä ostamassa. Vinkki: kannatta lukea Tuulilasin uusin numero, niin ei menen uskottavuus kumppanin silmissä.

Peräti 15 autossa polttimonvaihto on vaikeaa, kuudessa erittäin vaikeaa ja kolmessa mahdotonta. Viidessa autossa sama homma on kuitenkin eritäin helppoa. Keskiarvotulos osoittaa, että polttimon vaihto on nykyautoilijalle aikamoinen haaste. Mutta liikennesäännöissä ei tunneta sääliä: auton ajovalojen tulee olla aina kunnossa.

Testikohteet

Testi tehtiin seuraavilla autoilla. Ne edustavat varmaankin noin 70-80 prosenttia kaikista Suomessa vuonna 2003 myydyistä uusien autojen lampunvaihtotilanteista. Ulkopuolelle jääneissä esiintyy varmasti yhtä helppoja ja vaikeita tapauksia. Ne eivät muuta tutkimuksemme tulosta.

TESTIKOHTEET

Alfa Romeo 156 JTS Audi A3 1.6 vm 2002 Audi A3 1.6 FSI vm 2003 Audi A4 2.0/ 1.8 T vm 2003 BMW 3-sarja vm 2003 BMW 5-sarja vm 2003 Citroën C2 1.4 SX VTR vm 2003 Citroën C3 1.4 SX vm 2003 Citroën Xsara 2.0 vm 2003 Citroën C5 1.8/2.0 vm 2003 Daewoo Kalos vm 2003 Daewoo Nubira vm 2003 Daewoo Evanda vm 2003 Fiat Punto 1.2 vm 2003 Fiat Stilo vm 2003 Ford Fiesta 1.4 vm 2003 Ford Focus 1.6 vm 2003 Ford Mondeo 1.8 vm 2003 Honda Civic 1.6 vm 2004 Honda Accord 2.0 vm 2003 Hyundai Getz 1.1 vm 2003 Hyunsai Accent 1.6 vm 2003 Hyundai Elantra 1.6 vm 2003 Lada 110 HB 16v Mazda 2 vm 2003 Mazda 3 vm 2003 Mazda 6 1.8 vm 2003 Mercedes-Benz A140 vm 2003 Mercedes-Benz C 180 T vm 2003 Mitsubishi Lancer 1.6 vm 2003 Mitsubishi Carisma 1.6 vm 2003 Nissan Micra 1.2 vm 2003 Nissan Almera 1.8 vm 2003 Nissan Primera 1.6 vm 2003 Opel Corsa 1.2 Enjoy vm 2003 Opel Astra 1.6 vm 2003 Opel Vectra 1.8 vm 2003 Peugeot 206 XR 1.6 vm 2003 Peugeot 307 1.6 vm 2003 Peugeot 406 2.0 vm 2003 Renault Clio 1.4 vm 2003 Renault Mégane 1.6 vm 2003 Renault Laguna 1.8 vm 2003 Saab 9-3 1.8t vm 2003 Saab 9-5 2.0t vm 2003 Seat Ibiza/Cordoba bens. vm 2003 Seat Ibiza/Cordoba dies. vm 2003 Seat Leon 1.6 vm 2003 Seat Toledo/Leon TDI 1.8, 1.8T vm 2003 Skoda Fabia 1.2 12V vm 2003 Skoda Octavia 1.6/1.8T vm 2003 Suzuki Alto 1.1 vm 2003 Suzuki Liana 1.6 vm 2003 Toyota Yaris 1.0 vm 2003 Toyota Corolla 1.6 HB vm 2003 Toyota Avensis 1.6 Wagon vm 2003 Volkswagen Polo 1.4 vm 2003 Volkswagen Golf IV 1.6 FSI vm 2004 Volkswagen Passat 2.0 vm 2003 Volvo S40 1.8 vm 2003 Volvo S60/V70 vm 2003

Julkaistu: 6.4.2004