Apu

Kommentti: Madonna muutti elämäni, mutta ylimielisyys vei lopulta poptähden kiinnostavuuden

Kommentti: Madonna muutti elämäni, mutta ylimielisyys vei lopulta poptähden kiinnostavuuden
Poptähti Madonna täyttää 16. elokuuta 64 vuotta. Hän oli lapsuuteni tärkein megatähti. Tankkasin Madonnasta itseluottamusta jo esiteininä. Viitisentoista vuotta sitten asiat muuttuivat. Suhteeni Madonnaan väljähti, enkä enää jaksa edes seurata häntä somessa. Mitä meille oikein tapahtui, ja voiko sen vielä korjata?
Julkaistu: 15.8.2022

Kuulun 80- ja 90-luvun avainkaulalapsiin. Termi syntyi, kun Suomi teollistui ja molemmat vanhemmat alkoivat käydä töissä. Iltapäivä- tai kerhotoimintaa ei silloin ollut Suomessa senkään vertaa kuin nykyään, joten meille oli tyypillistä viettää lyhyiden koulupäivien jälkeen paljon aikaa yksin tai keskenään.

Kannoimme kaulassamme avainta, jotta pääsimme kotiin. Ilmiö oli voimissaan myös omassa lapsuudessani 1980- ja 1990-luvuilla, vaikka kuuskytluvun kantti- ja kuminauhat olivat jo vaihtuneet neonväreissä hohtaviin muovisiin kierrekaulaketjuihin.

Minulle oli normaalia, että koulun jälkeen mentiin kotiin, syötiin muroja, tehtiin läksyt – ja sitten tanssittiin Madonnaa. Muita naisartisteja oli vähän. He olivat vielä pitkälle musiikkiteollisuuden miesten luomuksia, kuten kotimainen Kikka, tyttöbändi Barbarella, Samantha Fox ja Sabrina. Madonna erosi heistä omaehtoisuudellaan.

Madonna opetti minut tanssimaan, toteuttamaan itseä ennakkoluulottomasti ja kunnioittamaan ihmisoikeuksia. Kuva: Jenni Arbeliuksen kotialbumi.

Naistaiteilijuus oli siinä kohtaa maailmanhistoriaa pimennossa. Madonna näytti tietä taiteilijana koko uransa ensimmäiset vuosikymmenet. Hän piti kiinni vapaudestaan omaan itseilmaisuun, eikä luopunut siitä edes paineen ja panettelun alla.

Madonnalta opin paitsi tanssimaan myös lausumaan englantia, koska hänen laulujensa sanat piti tietysti osata ulkoa. Ilman Madonnaa en olisi 1990-lukulaisessa pikkukaupungissa tiennyt, kuinka monenlaisia seksuaalisia suuntauksia oli olemassa. Ilman Madonnaa minulle ei olisi ehkä ollut itsestään selvää, että kaikilla ihmisillä on yhtäläiset ihmisoikeudet – tai että ihmisoikeuksien puolesta taisteleminen olisi coolia.

Seurasin Madonnan elämää mediasta, erityisesti Suosikista ja Music Televisionista. Truth or Dare eli kansainväliseltä nimeltään In Bed with Madonna -dokumentti ilmestyi vuonna 1991, jolloin olin 11-vuotias. Dokumentista tuli minulle itsetunnon vahvistaja, jonka katsoin monta kertaa vuodessa useiden vuosien ajan. Aina kun tunsin oloni epävarmaksi tai tyytymättömäksi itseeni, Madonnan Blonde Ambition -kiertueelta tehty dokumentti valoi minuun uskoa itseeni.

Tötterötissinen Madonna sisälsi niin paljon voimaa, että sitä riitti tankattavaksi kaltaisilleni epävarmoille teinitytöille kautta maailman.

Madonnan machoilu tappoi suhteemme

Tosifaniuteen kuuluu kuvitelma potentiaalisesta ystävyydestä tai läheisyydestä ihailun kohteen kanssa. Itse koin tuntevani Madonnan ihmisenä niin hyvin, että nauhoitin hänelle kasetille 12-vuotiaana äänikirjeen, jossa kommentoin hänen elämäänsä. Madonna oli juuri julkaissut vuoden 1992 Erotica-albuminsa, joka on edelleen suosikkini. Samoihin aikoihin Madonnalta ilmestyi siihen aikaan roisina pidetty valokuvakirja nimeltä Sex, jonka ostin vasta paljon myöhemmin verkkokauppa Ebaystä.

1990-luvulla kaikilla muillakin oli mielipide Madonnasta. Yleensä se oli jotain moralistisen kauhistelun tai fanaattisen ihailun väliltä.

Sittemmin suhteeni Madonnaan viileni. Aiemmin ostin hänen kaikki albuminsa, opettelin ulkoa jokaisen biisin lyriikat ja katsoin tarkasti kaikki elokuvat, joissa hän oli mukana. Enää en jaksanut ostaa kuin hänen ensimmäisen satukirjansa Englantilaiset ruusut vuonna 2003 ja jätin loput neljä satukirjaa kauppaan.

Madonna ei ostolakostani hätkähtänyt. Hän jatkoi levyjen tekemistä ja kohautti suutelemalla Britney Spearsia ja Christina Aguileraa MTV Video Music Awardseissa vuonna 2003. Madonnan kymmenes albumi, vuoden 2005 Confessions on a Dancefloor oli maailmanlaajuisesti sekä arvostelu- että myyntimenestys. Jokin Madonnassa ei vain enää puhutellut minua.

Britney Spearsin ja Madonnan suudelma on jo ikonista popkuvastoa.

Luulen, että aika oli yksinkertaisesti ajanut sen tyyppisen supertähteyden ohi, jota Madonna edusti. Hänen voimanaiseudessaan oli aina ollut jotakin maskuliinista ja se oli silattu machoiluun taipuvaisella egoismilla. Siinä missä 2010-luvun supertähti Lady Gaga palvoi fanejaan, Madonna vaikutti vaativan muita palvomaan häntä. Tämän tyyppinen tähteys tuntui aikansa eläneeltä ja epäkiinnostavalta.

Konsertissa mietin vain vaippoja

Vuonna 2009 Madonna esiintyi Suomessa Helsingin Jätkäsaaressa. Olin itse siinä kohtaa jo lähes kolmekymmentä, mutta saavuin paikalle vanhan faniuden velvoittamana. En saanut konsertista irti mitään. Muistan vain, että ihmiset suunnittelivat pitävänsä keikalla vaippoja. He pelkäsivät missaavansa keikan siksi, että he seisoisivat pitkissä vessajonossa.

Silloin 51-vuotias Madonna itse oli otsikoissa lihaksikkaiden käsivarsiensa vuoksi. Oma faniuteni oli laimentunut lapsuudesta merkittävästi. En voinut kuvitellakaan pitäväni vaippoja hänen vuokseen. Samalla se jotenkin vaivasi. Mikä suhteessamme oli mennyt pieleen?

Viimeksi muistan hihitelleeni aidosti provokatiiviselle Madonna-uutiselle vuonna 2020, jolloin hänen kerrottiin viettäneensä 62-vuotissynttäribileitään Jamaikalla, tarjonneen juhlavierailleen marihuanaa ja julkaisseensa asian Instagram-stooreissaan 15,4 miljoonalle seuraajalleen.

Ongelmani Madonnan kanssa liittyi teennäiseksi kääntyneeseen vahvuuteen. Kun vahvuus ei perustu haavoittuvuudelle, se on pelkkä kuori.

Viime vuosina hän on kuitenkin tullut minulle esiin lähinnä niiden populaarikulttuurihahmojen kautta, joita oikeasti seuraan, kuten Kardashianeiden kautta. Tiedän Madonnan elävän, koska hän oli lähettänyt Kimille onnitteluviestin tämän syntymäpäivänä. Tiedän myös, että Madonna teki Beyoncén kanssa tämän uudelle levylle remixin BREAK MY SOUL (THE QUEENS REMIX) ja että hän julkaisi tänä kesänä Saucy Santanan kanssa vanhasta kestohitistään Material Girlistä uuden version nimeltä MATERIAL GWORRLLLLLLLL!

Huomaan, että Madonna julkaisi myös uuden remix-levyn hiteistään. Lisäksi hän on parhaillaan työstämässä elämäkertaa hurjasta tarinastaan. Vaikuttaa siltä, että Madonna on tulossa takaisin. Ehkä minunkin tulisi eheyttää suhteeni häneen. Mitä meille tapahtui? Mitä se oikeastaan oli, mitä minä häneltä aikoinaan sain? Tarvitsenko sitä vielä?

Kadonnut haavoittuvuus löytyi

Ongelmani Madonnan kanssa liittyi teennäiseksi kääntyneeseen vahvuuteen. Kun vahvuus ei perustu haavoittuvuudelle, se on pelkkä kuori. Tyhjää machoilua ja epäkiinnostavaa itsekorostusta. Sen yhdenlainen ilmentymä oli Madonnan sinkku vuodelta 2015. Bitch, I´m Madonna -nimisellä kappaleella feattasi Nicki Minaj. Hohhoijaa.

Onkohan nyt varmasti tarpeeksi monta fuck ja bitch -sanaa päällä?

Toisaalta muistan Madonnan pitäneen erittäin koskettavan puheen vuonna 2016, kun hänelle myönnettiin musiikkiteollisuuteen keskittyneen aikakauslehden Billboardin Woman of the Year -tunnustus. Katson puheen nyt uudelleen koko mitassaan. Ja toden totta: siinä on se Madonna, jonka tunnen. Tätä Madonnaa minä ihailen.

Alussa hän heittää pari vulgaaria vitsiä, jotka saavat ihmisten silmät pyörimään. Sitten hän puhuu. Hän kertoo anteeksi pyytelemättä naisvihasta, kokemastaan raiskauksesta, kohtaamastaan panettelusta, häntä kaikilta laidoilta alaspäin painaneesta naisvihasta sekä sukupuoleen kohdistuvasta väkivallasta, jonka läpi hän on kulkenut koko uransa ajan. Hän paljastaa, että erityisesti Erotica-albumin ja Sex-kirjan tuoma seksuaalisuuteen liittyvä julkisuus ja sen mukanaan tuoma voimakas tuomituksi tulemisen kokemus lähestulkoon tuhosivat hänet. Tässä kohtaa puhetta Madonna melkein itkee. Minä katsojana itken jo valtoimenaan. Tällaista Madonnaa haluaisin nähdä enemmän.

Toivottavasti hänen tuleva elämäkertansa on kirjoitettu juuri tämänkaltaisella voimalla ja viisaudella. Sitä minä ihailin Madonnassa nuorena – ja ihailen edelleen.

Tätä kirjoittaessani huomaan, että minullahan alkaa taas olla mielipiteitä Madonnasta. Fanisuhteeni häneen on selvästi eheytymässä! Oli jo aikakin.

Madonna omassa elementissään, anteeksipyytelemättömänä.

Madonna Louise Veronica Ciccone

  • Syntynyt 16.8.1958.
  • Julkaisi vuonna 2022 yhteensä 50 kappaletta sisältävän kokoelman Finally Enough Loven, joka sisältää hänen suosikkiremixejään hänen omista tanssihiteistään vuosikymmeniä kestäneen uran varrelta. Julki on myös 16 kappaleen albumi samalla nimellä.
  • Julkaisi Saucy Santanan kanssa uuden version hitistään Material Girl nimellä MATERIAL GWORRLLLLLLLL! ja teki Beyoncén BREAK MY SOUL -hitistä yhteisen THE QUEENS REMIXIN.
  • Työstää parhaillaan elämäkertaa.

Kommentoi »