Tuulilasi

Maanteiden keliolosuhteet poikkeuksellisen hankalat



Maanteiden keliolosuhteet poikkeuksellisen hankalat

Maanteiden keliolosuhteet ovat olleet tänä syksynä monin paikoin erittäin hankalia säävaihteluiden ja sateiden vuoksi. Etenkin runsaat sateet ja nollan molemmin puolin vaihteleva lämpötila vaikeuttavat talvihoitoa ja rasittavat päällysteitä ja sorateitä.
Kuvat A-lehtien kuva-arkisto, Juha Juntto

Leutojen talvien myötä rannikon vaikeat keliolosuhteet ovat siirtyneet sisämaahan ja jopa Pohjois-Suomeen asti. Ilmiö on ollut selvästi havaittavissa jo neljänä perättäisenä talvena, jolloin talven keskilämpötilat ovat olleet 2-4 astetta pitkän ajan keskiarvon yläpuolella. Enimmillään lämpötilan nollarajan alitusten määrä on kaksinkertaistunut.

Marraskuun sademäärät olivat suuria erityisesti Etelä- ja Itä-Suomessa. Pohjois-Suomessa koettiin jo poikkeuksellinen lumimyrskypäiväkin. Länsi-Suomessa vesisateet kylmille tienpinnoille ovat todella haastaneet kunnossapidon. Vakiintuneita talvikeliolosuhteita ei juurikaan enää esiinny Etelä- eikä Keski-Suomessa ja vakiintuneen talven pituus on aivan pohjoisessakin oleellisesti lyhentynyt. Monin paikoin huonokuntoiset päällysteet haittaavat myös talvikunnossapitoa. Sorateillä pinnat pehmenevät, koska kuivumista eikä haihtumista juurikaan tapahdu.

Liukkauden torjunnan tarve on korostunut aiempaa enemmän erityisesti seutu- ja yhdysteillä. Hiekkaa käytettiin jo talvella 2016-2017 liukkaudentorjunnassa noin 30 % edellisvuotta enemmän. Nopeasti vaihtuvissa sääolosuhteissa seutu- ja yhdystiet saattavat tästä huolimatta olla useita tunteja liukkaita, ajoittain myös päätiet.

”Ongelmallisimmilla yksittäisillä päätieosuuksilla pyrimme jo kuluvana talvena tehostamaan kunnossapitoa”, kertoo kunnossapidon ja digitalisaation asiantuntija Otto Kärki Liikennevirastosta.

Tienpitäjät ovat saaneet runsaasti palautetta talvikunnossapidosta. Palautetta hyödynnetään monin tavoin. Esimerkiksi ongelmallisimmat tienkohdat saadaan paremmin tietoon ja reagointinopeus paranee.

”Kehitämme kunnossapitoa yhdessä urakoitsijoiden kanssa siten, että käytettävälle rahoitukselle saadaan mahdollisimman suuri hyöty. Hyödynnämme uutta teknologiaa ja pyrimme ennakoivasti torjumaan liukkautta erityisesti pääteillä”, Kärki jatkaa.

Ilmastonmuutoksen on arvioitu lisänneen kunnossapidon kustannuksia 2010-luvulla noin 10 %. Jo vaurioituneella tiestöllä kustannusvaikutukset voivat kuitenkin olla suuremmat.

Vaikeissa keliolosuhteissa tienkäyttäjien on aina syytä ajaa varovasti, koska tiellä on usein liukkaita ja sohjoisia paikkoja, vaikka kunnossapitotoimet on jo käynnistetty

Liikennevirasto otti marraskuussa käyttöön palvelun, josta on nähtävissä koko maan talvikunnossapitotoimenpiteet lähes reaaliajassa. Samasta Liikenneviraston verkkosivuilta löytyvästä Liikennetilanne-palvelusta löytyy myös pääteiden kelitilanne ja -ennuste seuraavalle 10 tunnille. Tilannetta tiestöltä voi seurata myös kelikameroista.

(Lähde: Liikenenvirasto)

Julkaistu: 4.12.2017