Tuulilasi

Maailman pisin koeajo: osa 9 – sudenkuopat Intiassa

Maailman pisin koeajo: osa 9 – sudenkuopat Intiassa

Liikenne on se paikka, missä tapahtuu, jos matkan aika sattuu jotain. Rengasrikko on lähes varma, ja peltilommoiltakaan tuskin vältytään.
Teksti Vesa Eskola
Kuvat Vesa Eskola
Mainos

Ulkoministeriö kirjoittaa matkustustiedotteessaan: "Liikennesääntöjä ei juuri maanteillä noudateta, etuajo-oikeus määräytyy ajoneuvon koon mukaan. Liikenteen seassa kulkee niin huonokuntoisia ajoneuvoja, eläimiä kuin tienvarsien asukkaitakin. Yöllä ajaminen ei ole suositeltavaa turvallisuussyistä."

Keskustelupalstoilla Intiassa matkustaneet kehottavat lähes poikkeuksetta ottamaan ennemminkin taksin kuin ajamaan itse. Ajotavat Intiassa ovat niin erilaiset kuin mihin suomalainen on tottunut.

Itselläni on taksikokemuksia Goalta, kahden päivän sessio Mumbain liikenteessä kuljettajan kanssa sekä oma ajokokemus Chennain ympäristössä. Näiden perusteella liikenne on kaoottista, ja eteenpäin pääsy vaati määrätietoisuutta sekä paikalliseen ajorytmiin sopeutumista.

Intian liikenteessä kuolee vuosittain yli 200 000 ihmistä, ja Chennaissa näin yhden kuolemaan päättyneen motoristin ja auton kohtaamisen. Isompien riskien välttämiseksi emme aio ajaa lainkaan yöllä. Saa nähdä, miten tästä pystytään pitämään kiinni. Aurinko nousee Intiassa paikkakunnasta riippuen vähän jälkeen viiden tai kuuden ja laskee kuuden ja seitsemän välillä.

Ohessa pari linkiä valottamaan edessä olevia tilanteita.

http://www.liveleak.com/view?i=30b_1386519996

http://www.buzzfeed.com/regajha/driving-in-india

http://www.wikihow.com/Drive-in-India

http://learningindia.in/the-unwritten-rules-of-driving-in-india/

Ja tässä vaiheessa on vaikea siirtyä enää matkustajaksi :-), mutta jos päättäisimmekin vuokrata auton, onko tämä autonvuokrausta tarjoava kotisivu sinusta luotettava?

Julkaistu: 27.8.2014