Tuulilasi

Maailman pisin koeajo: osa 24 – autojen tunnistusta

Maailman pisin koeajo: osa 24 – autojen tunnistusta

Liikenteen sekamelskassamme olemme harrastaneet myös autojen bongausta. Keräämme niistä tunnistuskisan jossain vaiheessa.
Teksti Vesa Eskola
Kuvat Vesa Eskola
Mainos

Kuvan Hindustan Ambassador on varmasti tuttu monille, mutta Intian katukuvassa näkee niin paljon muutakin… Kaduilla näkee tietysti paljon paikallista tuotantoa, Intiassa kun on 125 prosentin tuontivero autoille. Jos joku ajaa siis tuontiautolla, se on varma statussymboli.

Intialaisten automaku on vähän samanlainen kuin suomalaisten alkoholisuuntaus. Mitä enemmän sen parempi. Pikkuautoilla – kuten meidän Datsun Go – ajavat siis vain ne, joilla ei ole varaa muuhun. Pikkuautoista tehdyt sedanit kasvattavat jatkuvasti suosiotaan, pienellä lisäsijoituksella saa kätevästi jo auton näköisen kulkupelin. Myös kompaktien maastureiden suosio on selvässä nousussa.

Suzuki-Maruti on yhä kova sana, ja myös Hyundai on katukuvassa yleinen. Tata Nanoja emme ole nähneet kuin muutaman. Tatalla on kuitenkin hyvä markkinaosuus raskaammassa kalustossa.

Eurooppalaisista merkeistä on vaikea pitää kirjaa, sillä niitä ei juuri näy. Chennaissa näkyi tosin yllättävän paljon Bemareita. VW-konsernilla näyttäisi sen sijaan olevan vielä tekemistä intialaisten sydänten valloittamisessa.

Julkaistu: 10.9.2014