Tuulilasi

Maailman pisin koeajo: osa 10 – huhuu, kuuleeko Intia?

Maailman pisin koeajo: osa 10 – huhuu, kuuleeko Intia?

Matkan oletettuun alkamiseen on aikaa kahdeksan päivää, mutta meillä ei ole vielä edes lentolippuja.
Teksti Vesa Eskola
Kuvat Vesa Eskola
Mainos

Minut tunnetaan hötkyilemättömänä matkaajana, joka ei helposti panikoi. Pientä jännitystä on kuitenkin otsan ja vatsan seuduilla havaittavissa, sillä Intiasta ei olla vahvistettu meille vielä matkan aloituspäivää.

Sain noin kaksi viikkoa sitten Datsunilta sähköpostia, missä he epäilivät meidän Intiaan ehdottoman reitin järkevyyttä. Intiassa ei ole kuulemma mahdollista ajaa kuukaudessa 13 000 kilometriä. Eteneminen on hidasta etenkin maan pohjoisosissa. He kertoivat palaavansa asiaan pian ja tekevänsä meille uuden reittiehdotuksen.

Sitä ei ole vielä kuulunut.

Alkuviikosta kyselin asian perään, koska ilman reitti- ja aikatauluvahvistusta en voi tilata lentolippuja. He kertoivat palaavansa asiaan pian.

Sen jälkeen Intian suunnasta on ollut hiljaista.

Muuten kaikki on (lähes) valmiina. Olo on hyvä, rokotukset ja lääkitys ovat kunnossa. Matka-apteekki noudetaan ensi viikon alussa. Olen treenannut kamerakännykällä kuvaamista. Olen lukenut Lonely Planetin oppaita. Olen syönyt tulista ruokaa.

Ja ai niin, joku kysäisi minulta autolla ajamiseen Intiassa liittyvistä asiapapereista. Koska ajamme Datsun Go:lla vain Intiassa, ja auto on rekisteröity sinne, byrokratiaa ei tarvittu. Ainoa mitä meiltä vaaditaan, on kansainvälinen ajokortti. Sen myöntää Suomessa Autoliitto. Intia hyväksyy sekä vuoden että kolme vuotta voimassa olevan version. Ensimainittu maksaa 36 ja jälkimmäinen 46 euroa.

Kun vaihdamme Go:n myöhemmin Venäjällä valmistettavaan porrasperäiseen Datsun on-Do -malliin, matka mutkistuu hieman. Mutta siitä lisää myöhemmin.

Julkaistu: 29.8.2014