Tuulilasi

Maailman pisin koeajo: Kuoppien kautta korjaamolle

Maailman pisin koeajo: Kuoppien kautta korjaamolle

Maailman pisin koeajo – MAINOS
Kuvat Vesa Eskola
Mainos

Darjeeling, Intia. Maailman pisin koeajo on edennyt kolmanneksen verran, ja testissä oleva Datsun Go on kulkenut kaikenlaisessa maastossa.

Jo pelkästään valtatiet ovat kuoppaisia, joten koska Tuulilasin seikkailija Vesa Eskola apukuskeineen hakee elämyksiä, voitte vain kuvitella, missä kunnossa sivutiet, joille he päätyvät, ovat.

Tie ei aina muistuta edes tietä vaan pikemminkin meteorikenttää. Päällyste – siellä missä sitä on – on uskomattoman huonossa kunnossa: tiessä on paikkaa paikan päällä, ja tie näyttää silti reikäjuustolta. Ja reikien reunat ovat luonnollisesti usein petollisen teräviä. 

Hiekkatiet ovat puolestaan täynnä vesi- ja mutalätäköitä, joista ei tiedä, mitä kaikkea niiden syvyyksissä vaanii. Eikä rauhassa saa ajaa missään. Datsunin on koukattava päivän aikana lukuisia kertoja lähes ojaan vastaantulijoita väistäessä. Ajo Intiassa on yhdistelmä vuoristorataa, törmäysautoja sekä kummitusjunaa.

Datsunin toistaiseksi suurin koettelemus oli yöllinen seikkailu onnettomuuspaikan kiertoreitillä. Ohjelmassa oli perunapeltoa, mutaa helmoja myöten ja ryömimistä mitä ihmeellisimmässä maastossa. 

Päätimme Tuulilasissa matkan alkaessa, että otamme haasteen vastaan, koska Datsunin pääjohtajakin uskoo sen onnistumiseen. Samalla päätimme, että Datsunin kunto pitää tarkastaa matkan päätteeksi. Tässä asiassa kopin otti AD-autokorjaamot, jotka pääsevät monimerkkiympäristössä ratkaisemaan päivästä toiseen mitä ihmeellisempiä ongelmia ja haasteita. Koska ketju huoltaa kaikkia merkkejä, sopii se Datsunin lopputarkastuspaikaksi hyvin – uutta Datsuniahan ei Suomessa myydä.

Intiasta AD-korjaamoja ei löydy, mutta ympäri Eurooppaa niitä on liki 20 maassa yhteensä lähes viisi tuhatta kappaletta. Suomessa korjaamoita on vajaat 200, joista jokainen on suomalaisen pienyrittäjän omistama. Täten he vastaavat omalla nimellään ja maineellaan jokaisesta työsuoritteesta omille asiakkailleen.

Datsunin loppuhuolto tehdään AD-autokorjaamo Sunissa Vantaalla. Silloin selviää missä kunnossa kaikki ovat. Tämän hetkisten tietojen mukaan Datsun pelaa hyvin, mutta miehet ovat finaalissa. Sissihengellä mennään eteenpäin.

"Datsun on pelannut hyvin kovasta helteestä ja rankasta maastosta huolimatta. Katsotaan loppuhuollossa onko mitään nesteitä enää jäljellä – siis autossa. Miehiltä tämä reissu vie varmasti mehut", summaa Vesa Eskola Intiasta tilanteen.

Maailman pisin koeajo – MAINOS

Julkaistu: 19.9.2014