Tuulilasi

Maailman pisin koeajo: kumman sinä ottaisit?

4


Maailman pisin koeajo: kumman sinä ottaisit?

Venäjän matkaosuuden starttiin on tätä kirjoittaessani aikaa enää jokunen tunti. Odotan mielenkiinnolla sitä, kuinka paljon Venäjän versio eroaa fiilikseltään Intiassa valmistettavasta Datsunista.
Teksti Vesa Eskola
Kuvat Vesa Eskola

Olen miettinyt tänään sitä, kumman itse ottaisin, jos voisin valita: Intiassa vaiko Venäjällä valmistettavan Datsunin. Syy pohdiskeluun on tietysti Gon törmäystesteissä saamat nolla tähteä. Autot ovat tietysti hieman erilaisia, niissä on eri moottori ja tekniikkaa – ja turvatyynyn puuttuminen murskaa automaattisesti törmäystestin tuloksen. Mutta antaisinko valmistusmaan vaikuttaa valintaan? Miten te suhtaudutte asiaan?

Datsunilla menee joka tapauksessa Venäjällä paremmin kuin Intiassa. Intiassa myynti on takunnut, intialaiset eivät ole löytäneet uutta merkkiä. Yksi syy tähän on varmasti se, ettei Datsun ole koskaan ole ollut myynnissä Intiassa.

Venäläisille Datsun on puolestaan tuttu merkki, mutta täälläkin auton haluttavuudessa on eroja. Venäjällä Datsunin historia tiedetään, ja moni mieltää sen edullisemmaksi versioksi Nissanista. Japanilaisia autoja arvostetaan – tosin selvästi enemmän idässä. Lännessä autounelmat ovat enemmän länsimaisia.

Datsunilla on joka tapauksessa iso rooli osana Nissan-Renaultin ja Avtovazin yhteisissä strategioissa. Datsunille kaavaillaan jopa 10 prosentin markkinaosuutta Venäjällä, mikä tarkoittaa jo melko laajaa mallistoa. Yhteensä konserni aikoo ottaa Datsunin, Ladan, Nissanin, Renaultin ja Renaultiksi meikattujen Dacioiden avulla yhteensä lähes 50 prosentin markkinaosuuden Venäjästä. Kuulostaa haastavalta…

Ensimerkit ovat tosin hyviä; ainakin Barnaulin diilerin mukaan. On-Do Datsuneita on myyty jo kohtalaisen hyvin, ja merkki on otettu hyvin vastaan hintatietoisten asiakkaiden toimesta. Auton valmistus aloitettiin vasta heinäkuussa Toljattissa.

On-Don hinnat alkavat 329 000 ruplasta, mikä nykyisellä kurssilla tarkoittaa noin 5 750 euroa. Datsunista saattaa hyvinkin tulla Lada-asiakkaille soiva vaihtoehto. Ladan markkinaosuus Venäjällä on pudonnut noin 16 prosenttiin. Barnaulissa Datsuneita on myyty syksyn aikana 900, kun Ladoja on mennyt kaupaksi 1 700. Venäjän nykyinen taloudellinen tilanne on tosin iso ja tumma pilvi autokaupan yllä. Datsunin ja Ladan kohderyhmissä monella ei ole tällä hetkellä varallisuutta sijoitettavaksi uutteen autoon.

PS. Hauska yhteensattuma. Olin viimeksi Barnaulissa vuosi sitten elokuussa, kun ajoin uudella Mazda Kolmosella Sipearian halki. Silloinen hotellini, Barnaul, on vain kivenheiton päässä Alexander Housesta, jossa nyt yövyn. Kyllä maailma on joskus pieni paikka.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Julkaistu: 9.11.2014