Tuulilasi

Maailman pisin koeajo: Goan biitsit kutsuvat

Maailman pisin koeajo: Goan biitsit kutsuvat

Noin 650 kilometrin etappi Mumbaista Goalle tarjoaa pari nyppyläosuutta, lähes 300 kilometriä hyvää moottoritietä sekä 80 kilometrin kuopparallin.
Teksti Vesa Eskola
Kuvat Vesa Eskola
Mainos

Suuntaamme Go:n keulan ulos Mumbaista puoli seitsemältä aamulla, laskemme ehtivämme näin parahiksi pois aamuruuhkan alta. Intiassa saa aikaa kulumaan, jos jumittuu kaupunkien tolkuttomaan liikennevirtaan.

Liikkeellä on vain muutama auto, joten saamme ihastella rauhassa horisontista nousevaa aurinkoa. Mumbain vanhasta brittiläisten siirtomaa-ajasta muistuttava ydinkeskusta on jollain tapaa viehättävä, mutta ulompana meininki on perus-Intiaa. Isojen lähiöiden välissä asuu ihmisiä teltta/hökkelikylissä, ja roskaa/paskaa ovat kaikki paikat täynnä. Edes maalauksellinen auringonnousu ei pysty tätä muuttamaan.

Erityisen isoja slummit ovat Mumbain ja Mumbain uudemman osan – Navi Mumbain – välillä. Ja Mumbaissahan on myös yksi maailman isoimmista slummeista, Dharavi. Kukaan ei tiedä alueen tarkkaa väkilukua, arviot siitä vaihtelevat noin 300 000 asukkaasta aina miljoonaan. Danny Boyle romantisoi paikan, mutta todellisuus on kaukana elokuvasta.

Moottoritie kiipeää heti Mumbain jälkeen kaupunkia ympäröiville kukkuloille. Meidän on taas kerran ihailtava intialaisten rekkakuskien älykkyyttä. Kaistoja on kolme, ja totta kai rekat valtaavat ne kaikki. Vasemmanpuoleisimmalla kaistalla joku ryömii mäkeä ylös 10 km/h nopeudella, keskellä joku pääsee jo 12 km/h, ja oikealla kaistalla vauhtia on jo 15 km/h. Mäen ylös kiipeäminen menee aikamoiseksi pujotteluksi rekkojen välissä.

Ohitamme Punen kaupungin Deccanin ylängöllä, joka tunnettiin ennen Intian Detroitina. Nykyisin tuo tittelin on vallannut siis Chennai. Punella on vanha historia, mutta nyt alueella näyttäisi olevan menossa jonkinlainen rakennusbuumi. Kaupunkiin nousee niin kerrostaloja kuin luksushuviloitakin.

Punesta matkaa jatkuu yli 300 kilometriä erinomaisia teitä pitkin. Näyttää siltä, että pystymme pitämään lähes kiinni Googlen meille laskemasta reilun 11 tunnin aikataulusta. Kunnes…

Viimeiset 80 kilometriä Goaan on hurjaa polkua. Kyseessä on taas kerran valtatie, mutta osittaisesta asfalttipinnasta huolimatta tie muistuttaa ennemminkin leveää viidakkopolkua. Isoimmat kuopat ovat järkyttävän kokoisia; niillä on leveyttä lähes koko tien mitta, ja syvyyttäkin montuilla on parhaimmillaan lähes metri.

Lisäksi menoamme hidastaa hetken kaatosade. Datsunin pyyhkimet käyvät hullun lailla, mutta ulos ei meinaa silti nähdä mitään. Moni vetää suosiolla tien sivuun odottamaan. Hullut suomalaiset eivät…

Saavumme Goaan auringon laskiessa. Laskettelemme sen kanssa kilpaa alas kukkuloilta tielle suupaloja kerjäämään kerääntyneitä apinoita väistellen. Saavumme Panjimiin (Goan intialainen nimi) vasta pimeyden saavuttua.

Majapaikaksi löydämme upean Portugalin siirtomaa-aikojen tyylisen Panjim Inn -motellin. Goan kapeilla kujilla on muutenkin perus-Intiasta poikkeava meininki. Arkkitehtuuri on viehtävä, ja hienoimmat talot on kunnostettu viimeisen päälle. Hygieniataju on tosin yhä sama. Ihmiset astuvat taloistaan suoraan ulos kadulle tarpeilleen.

Illalliseksi nautimme meren herkkuja, kalaa onkin ollut tällä reissulla todella ikävä – jopa selvästi enemmän kuin pihviä. 

Intian ympäri ajavan Vesan tulisi palata lähtöpisteeseensä Datsunin tehtaalle Chennaihin 6.10.2014. Mitä veikkaat, missä Vesa on tuolloin? Palkintona Samsung Galaxy K zoom huippuälypuhelin, jossa on 10-kertaisella optisella zoomilla varustettu kompaktikamera. Arvo 529 €. Osallistu kilpailuun!

Julkaistu: 1.10.2014