Puheenaiheet
Apu

Maailma ei loppunutkaan keskiyöllä – taksiuudistuksen vaikutukset näkyvät vasta myöhemmin

Maailma ei loppunutkaan keskiyöllä – taksiuudistuksen vaikutukset näkyvät vasta myöhemmin

Lakiuudistus astui voimaan keskiyöllä 1. heinäkuuta. Muutos olikin pienempi kuin asiakkaat luulivat.
Teksti Valtteri Mörttinen
Kuvat Kirsi Tuura
Mainos

Helsinki-Vantaan lentoaseman ja Helsingin päärautatieaseman taksitolpilla on yhtä hiljaista kuin kaikkina aiempinakin sunnuntai- ja maanantaipäivinä. Lakimuutoksen jälkeiset vuorokaudet eivät ole aiheuttaneet kaaosta.

Lakimuutoksesta on tiedotettu tiuhaan. Puhutaan taksialan vapautumisesta ja varoitellaan asiakkaita nousemasta kyytiin tarkistamatta hintaa etukäteen. Monet vanhoista autoista ajavat kuitenkin yhä käyttäen vanhaa kunnon taksamittaria. Moni kuljettaja mainitsee, että se on hämmentänyt asiakkaita. Eikö taksin käyttämisen pitänyt mullistua täysin?

Etelärintamalla ei mitään uutta

Taksi- ja tilausajopalvelu Kovaselle työskentelevä Tobias Palmgren on ollut alalla puolitoista vuotta. Hän ei pidä viime viikonlopun kokemuksia yhtään sen kummempina kuin aiempiakaan. Hän odottelee sateisena maanantaiaamuna rautatieaseman tolpalla asiakkaita aivan kuin ennenkin.

– Hiukan enemmän näkyi Vantaan takseja Helsingin puolella, kun asemapaikkoja ei enää ole vaan autot saavat liikkua vapaasti, mutta toistaiseksi ei näy uusia toimijoita, Palmgren toteaa.

Luvanvaraisia uusia autoja ei viikonloppuna ole voinut olla liikenteessä, sillä Trafi aloitti uusien lupa-anomusten käsittelyn vasta maanantaina. Herää kysymys, kuinka paljon liikenteeseen on soluttautunut pimeitä takseja, joiden kuljettajat teeskentelevät jo saaneensa luvat.

– Pimeitä taksejahan on näkynyt jo pitkän aikaa etenkin yöllä. Mitään määrän kasvua en ole nyt huomannut, Palmgren kertoo.

Muut kuljettajat samalla tolpalla yhtyvät Palmgrenin näkemykseen siitä, ettei liikenteessä ole peloista huolimatta nähty harmaata taloutta enemmän kuin aikaisemmin.

Suurin Helsingin taksikentällä näkyvä muutos on lentoaseman uusi jonotusjärjestelmä. Asemalla on neljä kilpailutettua taksijonoa, joista kolme on varattu vain kilpailutuksen voittaneiden yritysten autoille. Neljäs on yleinen jono kaikille takseille. Asiakas voi valita jononsa sen mukaan, minkä yrityksen palveluita haluaa käyttää.

Tobias Palmgren ei pitänyt uudistuksen jälkeisiä päiviä sen ihmeellisempinä kuin muitakaan. Kuva: Kirsi Tuura.

Asiakkaat ovat saaneet paljon väärää tietoa

Uuden lain voimassa olon ensihetket ovat sujuneet ilman pahempia ongelmia muuallakin Suomessa. Vaikeuksia ovat aiheuttaneet vain asiakkaiden saamat harhaanjohtavat ennakkotiedot.

Tampereella taksia ajava Olli Meduri kertoo, ettei Tampereenkaan tolpilla ole näkynyt pimeiden taksien vallankumousta. Lauantain ja sunnuntain välisenä yönä huijarit olisi ollut helppo paikantaa, sillä vaikka lakimuutos astui voimaan, ei yhdellekään uudelle yrittäjälle olisi voitu vielä ehtiä myöntää lupia. Jatkossa asian valvominen vaikeutuu, koska laillisellakaan autolla ei tarvitse välttämättä olla vanhaa keltaista taksikylttiä.

Medurinkin mukaan uuden aikakauden ensimmäisenä yönä ongelmia aiheutti lähinnä se, että hintoja piti selittää asiakkaille.

– Ihmisillä on paljon väärää tietoa, ja eri asioita on sotkettu toisiinsa.

Suomalaisia on varoiteltu kyllästymiseen asti siitä, että kyydin hinta pitää aina tarkistaa etukäteen. Medurin mukaan se on johtanut siihen, että kyytiin nousijat ovat lähes poikkeuksetta yrittäneet tingata kuskilta haluamaansa hintaa. Hinta ei kuitenkaan aina ole kuljettajan käsissä. Esimerkiksi Medurin auto ei ole hänen omansa, vaan hän työskentelee osakeyhtiölle.

– Asiakas neuvottelee hinnan niiden autojen kanssa, joilla ei ole mittaria ja jotka eivät kuulu Aluetaksiin tai muuhun välityspalveluun, Meduri selittää.

Jos taksin ottaa tolpalta tai niin sanotusti lennosta, yrityksellä on oikeus neuvotella omista hinnoistaan, vaikka sillä olisi mittari ja yhteistyö välityspalvelun kanssa. Keskuksen kautta tilatulle taksille hinta kuitenkin määritellään jo ennakkoon keskuksesta.

Kun asiakas ottaa tolpalta taksin, hänen on silloinkin muistettava, että kysynnän ja tarjonnan laki toimii aivan kuten kaikissa muissakin elinkeinoissa: palvelun hinnan päättää yritys, ei asiakas. Harvoin ruokakaupan tiskilläkään myyjällä on oikeutta alentaa tuotteen hintaa asiakkaan pyynnöstä.

Taksiautoilu on yhä luvanvaraista toimintaa

Väärinkäsitykset eivät liity ainoastaan kuluttajahintoihin. Myös yrittäjyyden vapautumisen voi tulkita paljon radikaalimmaksi muutokseksi kuin se todella on.

Taksiautoilua koskevia säännöksiä ja rajoituksia on poistunut lakimuutoksen ansiosta paljon, mutta kyseessä on yhä ammatti- eikä harrastustoiminta. Omin päin ei tolpalle huristella, vaan entisenlaiset taksinkuljettajan ajoluvat ja yrittäjän taksiliikenneluvat vaaditaan yhä.

Mikäli olit aikeissa hypätä farmarisi rattiin ja lähteä tekemään viikonlopuksi taskurahaa ajamalla taksikyytejä, ota askel takaisinpäin. Vaikka liikkeellä olevien lupien enimmäismäärää ei enää rajoiteta, lupa on silti oltava jokaisella. Todistusten kerääminen ja hakemusten hyväksyttäminen saattaa kestää useita viikkoja ja maksaa satoja euroja, ja kukaan ei ole sallimassa pimeää yrittäjyyttä muutoksen jälkeenkään.

Lue tästä, mitä kaikkea taksiyrittäjäksi haluavan täytyy tehdä!

Julkaistu: 3.7.2018