Tuulilasi

Liikennevirasto parantaa tasoristeyksien turvallisuutta

Liikennevirasto parantaa tasoristeyksien turvallisuutta

Liikenneviraston tasoristeyksien turvallisuuden parantamisohjelma sisältää 65 tasoristeyksen listan - toimenpiteet pannaan käyntiin heti.
Kuvat All Over Press
Mainos

Liikennevirasto kohdistaa tasoristeysten turvallisuuden parantamiseen tänä vuonna kahdeksan miljoonaa. Koko nelivuotinen ohjelma kattaa 65 kohdetta eli toimenpiteitä 28 miljoonan edestä. Tasoristeyksiä parannetaan tai suljetaan, lisäksi selvitetään satelliittinavigoinnin hyödyntämistä sekä lisätään STOP-merkkejä tasoristeyksiin. Työt on jo aloitettu. 

Liikenne- ja viestintäministeriö teki marraskuussa 2017 päätöksen tasoristeysturvallisuuden parantamisohjelmasta, minkä jälkeen Liikennevirasto laati listan parannuskohteista.

”Tämän vuoden aikana parannamme 21 tasoristeystä. Lisäksi on ohjelmoitu saman verran toimenpiteitä ensi vuodelle, mikäli rahoitus toteutuu”, kertoo johtaja Magnus Nygård Liikennevirastosta. 

”Vuosille 2020-2021 jää listamme loppujen tasoristeysten parantaminen. Arvioimme, että näillä toimenpiteillä tasoristeysonnettomuuksien määrä vähenee 35:llä kymmenen vuoden aikana”, Nygård jatkaa. 

Parantamisohjelman tasoristeykset sijaitsevat seuraavilla rataosilla: 

• Lahti-Loviisan satama; Lahti-Heinola; Lahti-Mukkula  • Helsinki-Karjaa; Hyvinkää-Karjaa; Karjaa-Hanko  • Pieksämäki-Huutokoski; Pieksämäki-Kuopio-Iisalmi; Iisalmi-Ylivieska  • Jämsä-Kaipola  • Laurila-Kolari; Laurila-Rovaniemi  • Siilinjärvi-Sysmäjärvi  • Turku-Uusikaupunki; Toijala-Turku; Toijala-Valkeakoski  • Seinäjoki-Kaskinen; Haapamäki-Seinäjoki; Seinäjoki-Vaasa; Vaasa-Vaskiluoto  • Joensuu-Ilomantsi • Kokemäki-Rauma; Kokemäki-Pori; Pori-Mäntyluoto  • Kouvola-Kuusankoski  • Pännäinen-Pietarsaari  • Olli-Porvoo  • Kokkola-Ykspihlaja • Orivesi-Haapamäki  • Jyväskylä-Haapajärvi; Haapamäki-Jyväskylä  • Tuomioja-Raahe 

Tarkempi tieto tasoristeysohjelman tasoristeyksistä löytyy Liikenneviraston karttapalvelusta. Karttapalvelusta näkee, mitä toimenpiteitä kullekin ohjelmaan kuuluvalle tasoristeykselle on suunniteltu ja millä aikataululla työt pyritään tekemään.

”Tasoristeysten turvallisuuskartoitus ja toimenpiteiden suunnittelu vie oman aikansa. Tällä hetkellä karttapalvelussamme näkyy alustavien arvioiden mukaiset toimenpiteet. Kunhan suunnittelu tästä etenee, täsmennämme karttapalveluakin näiden tietojen osalta”, ylitarkastaja Jarmo Koistinen sanoo. 

Työt jo käynnissä Liikennevirasto on jo käynnistänyt listan kohteisiin liittyvän suunnittelun. 

”Käytännössä tulemme sulkemaan joitakin tasoristeyksiä tiejärjestelyin. Toisiin kohteisiin lisäämme valovaroituslaitoksia, huomiolaitteita tai puolipuomilaitoksia. Listallamme on myös tasoristeyksiä, joissa pelkästään näkemäalueen parantamisella pystymme lisäämään turvallisuutta. Yhteen kohteeseemme pohdimme alikulun rakentamista”, projektipäällikkö Mikko Heiskanen toteaa. 

Osassa kohteita suunnittelu on jo pitkällä ja töitä päästään käynnistämään, kunhan maa sulaa. Esimerkkinä Lahti-Heinola-rataosa, jossa parannetaan kaikkien 37 tasoristeyksen turvallisuutta tämän vuoden aikana. 

Tämän lisäksi Liikennevirastossa on meneillään projekti, jossa selvitetään satelliittinavigaatioon perustuvaa junanpaikannuksen hyödyntämistä junien lähestymisestä varoittamisessa. Selvitys valmistuu toukokuussa 2018. 

Liikennevirasto ja Trafi varmistavat yhteistyössä STOP-merkkien lisäämisen niihin tasoristeyksiin, joissa pakollisella pysähtymisellä saadaan selviä turvallisuushyötyjä vuoden 2018 aikana. Myös muita tasoristeysten havaittavuuteen liittyviä toimia tehdään. 

Julkaistu: 14.3.2018