Tuulilasi

Lexus esitteli uuden ES:n - tässä kuvat

Lexus esitteli uuden ES:n - tässä kuvat

Lexus on esitellyt uuden seitsemännen sukupolven Lexus ES:n. ES seuraa lippulaivamalli LS:n ja luksus-coupé LC:n esimerkkiä ja toteuttaa uutta lukua Lexuksen historiassa painottuen voimakkaasti tunteisiin vetoavaan muotoiluun.
Kuvat Lexus
Mainos

Auto on tehty uudelle GA-K (Global Architecture – K) –rakenteelle, joka antaa auton muotoilijoille huomattavasti suuremman vapauden toteuttaa suunnitelmiaan.

Lexus saavutti Euroopassa vuonna 2017 lähes 75 000 uuden auton myynnin, joka oli sekä uusi myyntiennätys että merkitsi neljättä peräkkäistä kasvun vuotta. Uusi ES tulee olemaan avainroolissa Lexuksen tavoitteessa myydä 100 000 uutta Lexus-mallia Euroopassa vuonna 2020.

Uusi malli on edeltäjäänsä pidempi (65 mm), matalampi (-5 mm) ja leveämpi (45 mm). Pidentynyt akseliväli (+50 mm) mahdollistaa pyörien sijoittamisen lähemmäs kulmia leventäen myös raideväliä (edessä +10 mm ja takana +37 mm).

Auton pääsuunnittelija Yasuo Kajino kuvailee uuden tyylisuunnan olevan “provokatiivinen eleganssi”.

“ES on aina ollut elegantti premium-sedan. Tämän sukupolven malliin olemme lisänneet rohkeita elementtejä, jotka haastavat asiakkaiden perinteisiä odotuksia,” hän toteaa.

Aiemmista ES-malleista poiketen designiin kuuluu nopea kattolinja, joka korostaa auton matalaa olemusta ja hyvin liukasta aerodynamiikkaa. Takaosa on puhdas ja terävästi veistetty, jota LED-takavalot korostavat, katsottiinpa autoa mistä kulmasta tahansa.

Sisätilat

Kajinon tiimin lähtökohta sisätilojen suunnittelussa oli Lexus Future Interior –konsepti, jossa kuljettajakeskeinen kojetaulu yhdistyy tilavaan ja mukavaan etumatkustajan alueeseen. Kuljettajan huomio pidetään tiessä sijoittamalla mittaristo ja näytöt mahdollisimman tiiviisti kuljettajan näkökenttä huomioiden. Toisaalta tällä saavutetaan etumatkustajalle avoin ja tilava ympäristö.

Takana istuville matalampi istuma-asento ja erityisen tarkasti suunniteltu katon muotoilu takaavat hyvän pääntilan samalla kun pidempi akseliväli tarkoittaa erittäin hyviä jalkatiloja.

Sisätilojen materiaaleina on käytetty malliversiosta riippuen esim. bambu- tai Shimamoku-puu-somisteita.

Suorituskyky

ES:n pääinsinöörin Yasuhiro Sakakibaran mukaan ES on luotu tuottamaan aivan erilaisen suorituskyvyn kuin edeltäjissään. Hän toteaa uudesta mallista.

“Tiesimme jo alussa, että tämän ES:n tulee tuntua dynaamiselta unohtamatta ajamisen helppoutta – ja millä tahansa tiellä ollaankin. Tähän pystytään vain, kun perusta on kunnossa.”

Alkupisteenä oli uusi GA-K -rakenne. Useiden erityyppisten korkealujuusterästen käyttö vähentää rakenteen painoa verrattuna edellisiin rakenneratkaisuihin, kun taas täysin uusi takapyörien monivarsituenta, hammastankoon sijoitettu sähköinen ohjaustehostin ja erityinen, takapenkkien takana sijaitseva V-tuenta mahdollistivat ES:n ajo-ominaisuuksien hienosäädön.

“Me haluamme kaikkien eri tyyppisten kuljettajien tuntevan täydellisen hallittavuuden ES:n ohjauspyörän takana. Haetussa mukavuustasossa on ajateltu muutakin, kuin että auto tarjoaisi vain pehmeän kyydin”, kertoo ES:n päätestikuljettaja Yoshiaki Ito.

Neljännen sukupolven itselataava hybridivoimalinja

ES 300h merkitsee ensiesiintymistä uudelle, neljännen sukupolven itselataavalle hybridijärjestelmälle, joka pystyy toteuttamaan vaikean yhtälön. Kun taloudellisuus, voimakas suorituskyky ja minimaaliset päästöt lasketaan yhteen, on lopputuloksena tämä hybridi. Järjestelmän sydämenä on taloudellinen 2,5-litran nelisylinterinen bensiinimoottori, joka hyödyntää totuttuun tapaan Atkinson-työsykliä. Moottorin yhteydessä on entistä kevyempi, kompaktimpi ja energiatehokkaampi sähkömoottori. Järjestelmän kokonaisteho on 160 kW (218 hv) ja yhdistettyä ajoa vastaava kulutus on alkaen 4,7 l/100 km.

Täysin uusi bensiinimoottori hyödyntää huippuunsa viritettyä palotapahtuman hallintaa tehden siitä yhden markkinoiden energiatehokkaimmista moottoreista. Näin ollen moottorista saadaan entistä enemmän tehoa – kulutusta tai päästöjä lisäämättä. Avaintekijöitä tälle tehokkuudelle ovat mm. suorat imukanavat, kasvatetut venttiilikulmat ja laser-työstetyt venttiilinistukat.

Turvallisuus

Uuden ES:n vakiovarusteluun kuuluu uusin versio Lexus Safety System + -järjestelmästä. Tämä mahdollistaa täysin uusia kykyjä turvata niin kuljettajan kuin matkustajien turvallisuutta hyvin erilaisissa ajotilanteissa aktiivisia turvajärjestelmiä hyödyntäen.

Uusiin ominaisuuksiin kuuluu mm. Pre-Collision System –järjestelmän pyöräilijöiden tunnistus. Järjestelmän kykyä tunnistaa kevyttä liikennettä esim. yöaikaan on parannettu lisäämällä tunnistusjärjestelmän herkkyyttä ja kantavuutta.

Kaksivaiheiset LED-matriisiajovalot ovat myös uusi turvallisuusinnovaatio. Valokuvio muodostetaan 24:llä yksittäisesti ohjatulla LED-yksilöllä, mikä mahdollistaa erittäin tarkan yhdistelmän hyvää valotehoa ja muiden autoilijoiden häikäisemättömyyttä.

Suomeen auto saapuu ensi vuoden alussa. Ennakkohinnat julkaistaan myöhemmin tänä vuonna.

Julkaistu: 25.4.2018