Tuulilasi

Lähde: Iso-Britannia kieltää alle 80 km sähköllä ajavat autot - eli lähes kaikki nykyhybridit

1


Lähde: Iso-Britannia kieltää alle 80 km sähköllä ajavat autot - eli lähes kaikki nykyhybridit

Autocarin mukaan Iso-Britannian hallitus on kieltämässä sellaisten autojen myynnin vuonna 2020, joilla ei voi ajaa vähintään 80 kilometriäsähköllä. Sivusto perustaa väitteensä sisäpiirin lähteisiin, mitään virallista tietoa asiasta ei ole kerrottu julki.
Kuvat All Over Press

Hallituksen uunnitelman nimi on Road to Zero ja se tullaan julkistamaan lähiaikoina. Aiemmin hallitus oli jo kertonut kieltävänsä polttomoottoriautot kokonaan osana 2,7 miljardin punnan hintaista suunnitelmaa ilmansaasteiden vähentämiseksi.

Tuolloin ei vielä kerrottu, millaisia sähköautoja edelleen saisi myydä, mikä aiheutti melkoista kritiikkiä. Nyt asia on tarkentunut tietovuodon kautta.

Road to Zero tarkoittaa siis sitä, että nykyisistä hybrideistä esimerkiksi Toyota Prius tullaan kieltämään. Monilla nykyhybrideillä voi ajaa sähköllä noin 50 kilometriä, joten niihin on tehtävä selkeitä muutoksia. Autocarin arvion mukaan 99% nykyhybrideistä ei täytä Road to Zeron vaatimuksia.

Autoteollisuus ei luonnollisesti ole tyytyväinen uuteen suunnitelmaan. Ei ole tiedossa, miten hallitus tulisi tukemaan tulevaa tarvittavaa infrastruktuuria, eikä myöskään sähköauton ostamisen kannustimista ole tietoa.

Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Iso-Britanniassa myydyistä autoista vain 5,2 % oli sähköautoja. Kasvu on ollut kovin hidasta.

“Autonvalmistajat tarjoavat koko ajan enemmän sähköautoja mallistoissaan. Kuluttajilla on yhä enemmän valinnanvaraa, mutta autoteollisuus ei voi määrätä, kuinka nopealla tahdilla muutos tapahtuu. Epärealistiset tavoitteet ja harhaanjohtavat viestit erilaisista kielloista hankaloittavat meidän pyrkimyksiämme ymmärtää autoteollisuuden tulevaa muutosta, sekoittaa kuluttajien ajatuksia ja aiheuttaa myös kaaosta autoteollisuuden tuhansien työpaikkojen suhteen”, kritisoi autonvalmistajien ja autokauppiaiden yhdistyksen SMMT:n johtaja Mike Hawes.

”SMMT ei voi tukea tällaisia tavoitteita, jotka eivät arvosta sitä, miten autoteollisuus, asiakkaat ja automarkkinat toimivat. Mielestäni nämä tavoitteet eivät perustu millään tavalla faktoihin tai olemassa oleviin rakenteisiin."

Hawesin mukaan 98 % uusista polttomoottoriautoista täyttävät viimeiset kaikkein tiukimmat päästörajoitukset.

”Jos hallitus haluaa tehdä Iso-Britanniasta maailman johtavan nollapäästöisten autojen maan, sen on pakko luoda maailman mittakaavassa superluokan tukipaketit ja tukea muutenkin autoteollisuutta sekä uuden infrastruktuurin rakentamista tehdäkseen tästä uskottavan.  Kuluttajat kaipaavat selkeää informaatiota siitä, millaisilla autoilla jatkossa saa ajaa ja millaisilla ei. On hyvin surullista, että tällaisia asioita ei kerrota suoraan, vaan informaatio tulee meille kaikille tällaisten vuotojen kautta”, Hawes manailee.

Julkaistu: 7.5.2018