Tuulilasi

Kyytipalvelujen poistuminen vaikuttaa ihmisten ostokäyttäytymiseen



Kyytipalvelujen poistuminen vaikuttaa ihmisten ostokäyttäytymiseen

Tuoreen tutkimuksen mukaan kyytejä tarjoavien Uberin ja Lyftin kaltaisten yritysten voimakas toiminta markkinoilla vaikuttaa suuresti ihmisten päätökseen ostaa tai jättää ostamatta auto.

Vuonna 2016 Austinin kaupunki päätti, että nämä yritykset eivät saa enää toimia heidän alueellaan. Tämä avasi mahdollisuuden tutkia, millainen vaikutus niiden poisjäämisellä oli ihmisten siirtymiseen paikasta toiseen.

Tutkimuksen teki Michiganin Yliopisto yhdessä Texas A&M Instituutin ja Columbian Yliopiston kanssa.

He selvittivät 1200 austinilaisen matkustuskäytäntöjä. 41 prosenttia näitä kuljetuspalveluja käyttäneistä siirtyi ajamaan jälleen omalla autolla. Yhdeksän prosenttia osti uuden auton itselleen. Kolme prosenttia ryhtyi käyttämään julkisia kulkuvälineitä. 42 % siirtyi käyttämään muita pienempiä kuljetuspalveluja.

Uberin ja Lyftin lähtemisen jälkeen yhä useampi ihminen osti auton.

”Tutkimus osoittaa, että näiden kuljetusyritysten kohtalo muutti ihmisten käyttäytymistä. Vaikka tässä ei tutkittu koko Austinin populaatiota, mielestäni tämä antaa erittäin selkeän signaalin lainlaatijoille”, sanoi tutkimusta johtanut professori Robert Hampshire

Julkaistu: 15.8.2017