Apu

Kurskin malli on otettu Hollywoodista – Michael Nyqvistiä on turha odottaa


Arvostelu: Thomas Vinterbergin uutuus Kursk on massiivinen katastrofielokuva, joka ottaa mallia amerikkalaisesta trillerityylistä. Elokuvan ensi-ilta on perjantaina 14. joulukuuta.

Tanskalaisesta Thomas Vintebergistä ei tule ensimmäisenä mieleen ison budjetin katastrofielokuvien ohjaaminen. Taiteilijalla on tilillään kaksi vakavalla naamalla mestariteoksiksi nimitettävää elokuvaa – Juhlat vuodelta 1998 ja Jahti vuodelta 2012 – mutta kumpikaan ei ole tyylilajiltaan lähelläkään uutta Kurskia. Kursk on tarina vuonna 2000 uponneesta venäläisestä sukellusveneestä ja sen ympärillä pyörineestä epätoivoisesta pelastussirkuksesta.

Vinterberg osoittaa kyllä elokuvalla olevansa koulunsa käynyt trilleriohjaaja, mutta kokonaisuus ei eroa tavanomaisesta amerikkalaisesta valmiisiin malleihin rakennetusta pelastusjännäristä kovinkaan paljoa. Sen voimakkainta antia on Venäjän hallitusta kohti osoittava syyttävä sormi, joka viestittää, että ilman naurettavaa kansallisylpeyttä ihmishenkiä olisi voitu pelastaa. Syytöksen historiallinen oikeutus voidaan totta kai kyseenalaistaa, mutta se ratkaistaan jossain muualla kuin elokuvakritiikissä.

Matthias Schoenaerts on elokuvan pääosassa ja sen vakuuttavin näyttelijä. Kuva: Mika Cotellon.

Vinterberg on etsinyt kaavamaiseen käsikirjoitukseen tapoja tehdä lopputuloksesta omannäköisensä ja onnistuneesti löytänytkin niitä. Matruusien ahdinko vedenalaisessa kuolemanloukussa kuvataan todella armottomalla tavalla. Taitava ohjaaja saa välillä katsojassa aikaan vaistomaisia puistatusreaktioita, mikä on tietysti tätä tyylilajia noudattavien elokuvien perimmäinen tarkoitus.

Kaikkein silmäänpistävin tyylillinen ratkaisu, jonka Vinterberg on tehnyt, on elokuvan kuvasuhteen muuttaminen kesken teoksen. Kun miehistö elää vähävaraista elämäänsä maan pinnalla, heidän elämänsä esitetään vanhanaikaisessa 1.66:1-suhteessa, joka oli tyypillinen erityisesti 1970-luvun eurooppalaiselokuville. Kun huipputeknologiana pidetty sukellusvene menee miehistöineen pinnan alle, kuva leviää moderniin 2.35:1-leveyteen. Lopussa leveys palaa alkuperäiseen, kun operaation lopputulos valkenee. Outoa kyllä, näinkin itsetietoinen ja hölmöltä kuulostava ratkaisu onnistuu yllättäen vahvistamaan elokuvan viestiä ja tunnelmaa.

Colin Firth näyttelee elokuvassa apua tarjoavaa brittiupseeria. Kuva: Mika Cotellon.

Nimekkään näyttelijäkaartin kärjessä nähdään belgialainen Matthias Schoenaerts, joka tekee pääosassa laadukasta työtä. Hänen hahmonsa ja laivan muu miehistö onnistuvat toteutumaan ihmisinä juuri sen verran, että heidän puolestaan pystyy kokemaan sympatiaa. Kansainvälisellä mittarilla kovemmat nimet Colin Firth ja Max von Sydow hoitavat omat osuutensa rutiinilla. Kirjava näyttelijäkaarti puhuu elokuvassa kauttaaltaan englantia riippumatta siitä, mitä kieltä hahmojen pitäisi tarinan mukaan milloinkin puhua.

Edesmenneellä Michael Nyqvistillä on suunnilleen yhtä merkittävä rooli elokuvassa kuin tässä artikkelissakin. Hän on saanut kunnian toimia elokuvan klikkiotsikkona. Kurskia nimittäin markkinoidaan kyllä surutta niin, että Nyqvistin nimi mainitaan näyttelijälistoissa, mutta itse valmiista elokuvasta saa suurennuslasin kanssa etsiä, jos tahtoo nähdä tähdestä vilauksen. Arvostelija ei ainakaan tällaista vilausta nähnyt, eikä Nyqvistiä mainittu edes elokuvan omissa tekstikorteissa.

Sinänsä ei ole yllättävää, että Nyqvistin kohtauksia on pudonnut leikkaushuoneen lattialle. Elokuvaa on muokattu tekovaiheessa huomattavan paljon. Hollywood Reporterin mukaan myös itse Vladimir Putin oli alkuperäisen käsikirjoituksen hahmoissa mukana, mutta tuottaja Luc Besson teki ennen kuvauksia ratkaisun, ettei Venäjän presidenttiä lähdetä elokuvassa esittämään.

★★★

Julkaistu: 14.12.2018