Apu

Kuntoliikunta on oiva lääke nivelkipuun

Kuntoliikunta on oiva lääke nivelkipuun

Nuoresta asti harrastettu kuntoliikunta on hyvä keino ehkäistä nivelrikkoa.
Teksti Apu-toimitus
Mainos

Jos paino pysyy kurissa, riski sairastua on olennaisesti pienempi kuin ylipainoisilla. Nivelten kannalta plussaa on jokainen kilo, jonka ylipainoinen onnistuu laihduttamaan.

Iän myötä niveliin tulee väistämättä muutoksia monen tekijän yhteisvaikutuksena. Nivelrikkopotilaan ei kuitenkaan pitäisi jäädä paikalleen, sillä liikunta on paras tapa huolehtia nivelistä, vaikka ne olisivat jo kärsineet artroosista.

Nivelrikko aiheuttaa nivelten liikelaajuuden rajoittumista. Jos liike aiheuttaa kipua, liikkumista alkaa helposti vältellä. Niin ei kuitenkaan pitäisi tehdä.

– Tietämys liikunnan merkityksestä nivelvaivojen hoidossa on lisääntynyt viime aikoina valtavasti. Liike on todellakin lääke, sanoo ortopedi, ylilääkäri Mikko Manninen Ortonista.

Liikuntaa voi harrastaa omatoimisesti tai ohjatusti. Tärkeintä on liikunnan säännöllisyys ja jatkuvuus, sillä pitkäaikainen liikkumattomuus heikentää toimintakykyä ja lisää nivelten jäykkyyttä ja kipua. 

Oikeanlainen liikunta pitää nivelet notkeina ja luut vahvoina. Liikuntaa pitää ajatella laajasti ja monipuolisesti: hyvinvoinnin ja myös nivelterveyden kannalta on tärkeää pitää huolta paitsi lihaskunnosta ja aerobisesta kunnosta myös notkeudesta ja ketteryydestä. 

Kuntosaleilla on laitteita, joilla voi treenata juuri tiettyjä lihaksia. Tällaiset harjoitukset kannattaa tehdä fysioterapeutin ohjeiden mukaan. On tärkeää huolehtia lihaskunnosta kokonaisvaltaisesti. Keskivartalon hallinta ja esimerkiksi ison reisilihaksen kunto vaikuttavat olennaisesti ryhtiin ja alaraajojen toimintakykyyn.

Manninen ei halua luetella sallittuja ja kiellettyjä liikuntalajeja. Vaikka pehmeä liikunta sopii useimmille nivelrikkopotilaille parhaiten,  mikään laji ei ole kokonaan kielletty.

– Useimmille sopivat vesiliikuntalajit, kuten uinti, vesijuoksu ja -jumppa. Hyviä ovat yleensä lajit, joissa koko paino ei ole alaraajojen päällä, esimerkiksi kuntopyörän tai stepperin polkeminen. 

Yleiskunto säilyy parhaiten, jos pystyy harrastamaan aerobisia lajeja, kuten kävelyä, pyöräilyä tai hiihtoa. Kohtuullinen nivelkuormitus tekee hyvää, mutta niveliin kohdistuvia iskuja tulisi välttää. Siksi lajin valinnalla on väliä.

– Jos juokseminen on henki ja elämä, sitäkään ei tarvitse välttämättä unohtaa. Ei juokseminen niveliä hajota! Yritä pitää kipu kurissa ja juokse voinnin mukaan. Valitse pehmeä maasto ja oikeanlaiset jalkineet, Manninen neuvoo.

Nivelrikko etenee joka tapauksessa, mutta nivelet voi ­pitää mahdollisimman liikkuvina sopivalla liikunnalla. ­Elämänlaatu paranee, kun saa tehdä itselleen mieluisia ­asioita.

Teksti Leeni Peltonen, kuva Istock

Lue myös:

Pidä nivelistä huolta liikkumalla

Näin hoidat nivelrikon kivuttomaksi

Ortopedi Mikko Manninen: Taltuta niveltulehdus

Julkaistu: 27.12.2017