Image

Kuningatar-nartun paluu



Kuningatar-nartun paluu

Kolumni | Rebel Heart palauttaa Madonnan arvokkuuden, kirjoittaa Samuli Knuuti.
Teksti Samuli Knuuti

Auts. Usein artistit julistavat olevansa vereslihalla, mutta vuoden 2015 Madonna lienee mustelmilla ihan fyysisestikin. Lavalta kaatuminen Brits-palkintogaalassa oli vain viimeisin mukkaus epäonnisessa markkinointikampanjassa, jota olivat edeltäneet Living For Love -singlen floppaaminen, albumin vuotaminen nettiin kolme kuukautta ennen sen julkaisua ja lehdistön epäimartelevat kansikuvat.

Olisi helppoa julistaa, ettei Madonna enää merkitse mitään. Eihän hänellä ole ollut oikeata hittiä liki kymmeneen vuoteen, hän ei enää soi radiossa eikä mullista maailmaa videoillaan, hän on vain liian vanha poptähdeksi. Pop kun on julma laji: rocktähti voi ikääntyä musiikkityylinsä valtionpäämieheksi tai grand old ladyksi, harmaita hiuksiaan voi kantaa kuin hopeakäätyjä. Poptähteys ei ole eläkevirka – ellei sitten tähtää ennenaikaiselle sairauseläkkeelle.

Tällöin kuitenkin unohtuu kaksi asiaa. Ensinnäkin nykypoppia ei tällaisenaan olisi olemassa ilman Madonnaa. Hänen persoonansa ja 80–00-lukujen musiikkinsa ovat naispuolisen poptähteyden peruskallio, sokkeli, jolle myös 2010-luvun pop-palatsit ovat rakennettu.

Ja toiseksi: Madonna on aina äkäisimmillään silloin kun hänet on isketty kehän köysiin. Nyt jos koskaan olisi comebackin paikka, sillä Hard Candy (2008) ja MDNA (2012) olivat puolivillaisia ja hajanaisia levyjä, joilla Madonna suhtautui leipälajiinsa uupuneen tuntuisesti. Liikaa seksiä ja liian vähän sydäntä olisi ollut huono yhtälö 30 vuotta nuoremmallekin laulajalle.

Myös Rebel Heartilla on mukana kymmenen tuottajaa, mutta yksi heistä eikä suinkaan vähäpätöisin on tällä kertaa Madonna itse. Rebel Heartin eri versioilta löytyvät 24 kappaletta ja netistä ainakin toistaiseksi löytyvät ylijääneet helmet (kuten erinomainen Queen) kielivät Madonnan päättäväisyyden paluusta. MDNA:lla Madonnan laulukin kuulosti siltä kuin hän olisi soittanut vokaaliosuutensa studion puhelinvastaajaan, mutta nyt hän laulaa taas kuin nuorena, kirkkaasti ja eläytyen.

Madonna on aina ymmärtänyt, että hauskan pitäminen ja seksin harrastaminen ovat ovat popin ikuiset arvot, teemat ja tavoite. Illuminati, Bitch I’m Madonna ja Iconic ovat EDM-soundeja ja nimekkäitä vierailijoita (Kanye West, Nicki Minaj, Mike Tyson) hyödyntäviä bilebiisejä, jotka toimivat tarpeeksi hyvin, jotta kuulija ei katso tarpeelliseksi pohtia, kuinka uskottavasti tosielämässä Madonna oikeasti enää osaisi tai edes haluaisi bailata.

Seksipuolesta pitää huolen Holy Water, joka sisältää valitettavan hokeman ”Jesus loves my pussy best” kertosäkeessään – mutta sekin on helppo antaa anteeksi, sillä uransa tässä vaiheessa Madonna on kuin suvun musta lammas perhejuhlissa; kaikki pettyisivät, jos hän ei enää edes yrittäisi pöyristyttää käytöksellään lapsia ja lastenlapsia. Body Shop sen sijaan on afrorytmeineen melkein raikas ja herttainen kappale nimestään huolimatta.

Rebel Heartilla on vahvasti läsnä myös se toinen Madonna, se joka on tehnyt koskettaviakin lauluja katolisesta lapsuudestaan, vanhemmistaan, uskosta ja synnistä. Devil Pray, Ghosttown, Joan Of Arc ja Wash All Over Me ovat sellaisia melodisesti vahvoja ja muotovalioita poplauluja, joita Madonnan parhailta albumeilta on löytynyt megahittien takaa. Vaikka usein vain hitit muistetaan, nämä ovat niitä lauluja, joiden takia Madonnaa ei unohdeta.

Tila alkaa loppua, kuten niin usein Madonnasta kirjoitettaessa, mutta Rebel Heartin rinnalle täytyy nostaa norjalaisen Susanne Sundførin albumi Ten Love Songs, jonka älykäs mutta aikaisempaa suoraviivaisempi barokkinen elektropop lyönee tänä vuonna ällikällä paitsi kriitikot myös usean tavallisenkin radionkuuntelijan, jos heidät vain sille altistetaan. Sundførin häkellyttävä ääni ja kubistinen lähestymistapa listapoppiin tuovat mieleen ennen kaikkea Björkin, mutta olisin valmis lyömään vetoa, että 29-vuotiaalla laulajattarella on teinivuosinaan ollut Madonnan juliste tai viisi huoneensa seinillä. Aivan varmasti. Ikänsä puolesta Sundfør voisi olla Madonnan tytär, ja sitä hän onkin. ■

Julkaistu: 10.4.2015