Autot ja liikenne
Tuulilasi

Kuluttajajärjestöt tekivät tutkintapyynnön Teslasta: ”Harhaanjohtavaa markkinointia”

Kuluttajajärjestöt tekivät tutkintapyynnön Teslasta: ”Harhaanjohtavaa markkinointia”

Kuluttajajärjestöt Center of Auto Safety ja Consumer Watchdog ovat lähettäneet Yhdysvaltain liittovaltion kauppakomissiolle FTC:lle pyynnön tutkia, miten Tesla Motors on markkinoinut kohua herättänyttä semiautonomista Autopilotiaan kuluttajille.
Kuvat Tesla
Mainos

Kirjeessä järjestöt arvostelevat Teslaa kuluttajien harhaanjohtamisesta markkinoinnissaan kertomalla, että Autopilot on turvallisempi ja pystyy itse useampiinkin tehtäviin, mitä se todellisuudessa pystyy.

Järjestöjen mukaan on raportoitu kaksi kuolonkolaria ja yksi loukkaantuminen, kun kuljettajat ovat luottaneet liikaa Autopilotiin. Ne vaativat FTC:tä tutkimaan, onko Teslan markkinointi ollut sellaista, että se on saanut asiakkaat luottamaan Autopilotiin liikaa. Ainakin toisessa kuolonkolaritapauksessa Tesla on kertonut saaneensa selville, että Autopilot ei ollut päällä.

“On syytä olla huolissaan siitä, oliko näillä onnettomuuskuljettajilla itsellään auto kontrollissa vai Autopilot päällä. Jos auto oli kuljettajan kontrollissa, sekin herättää paljon kysymyksiä. Haluammekin FTC:n selvittävän, luulivatko kuljettajat Autopilotin olevan päällä tai kytkivätkö he sen pois päältä juuri ennen onnettomuutta. Ja jakaako Tesla halukkaasti muillekin keräämänsä onnettomuusdatan? ”, sanoo Center of Auto Safetyn toimitusjohtaja Jason Levine The Drivelle.

”Vaikka tuo kyseinen onnettomuus olisikin ollut väistämätön, on tarpeeksi todisteita siitä, että Tesla on harhaanjohtanut asiakkaitaan mainonnalla, lisäksi Elon Musk on jakanut tätä harhaanjohtavaa tietoa sosiaalisessa mediassa ja haastatteluissa.”

Consumer Watchdogin John Simpson vaatii FTC:ää nopeuttamaan tutkintaa asiassa.

”Viimeisten uutisraporttien mukaan Tesla sanoo, että Autopilot ei ollut päällä, kun tuo onnettomuus tapahtui. Olisi erittäin tärkeää, että asiaa tutkivat viranomaiset voisivat mahdollisimman nopeasti julkistaa kaikki tiedossa olevat yksityiskohdat. Joka tapauksessa Teslan aggressiivinen ja harhaanjohtava markkinointi on mielestäni aiheuttanut kuolonkolareita ja onnettomuuksia, ja sen on loputtava”, Simpson sanoo.

Levine otti myös yleisellä tasolla kantaa autoiluun ja sen turvallisuuteen.

”Autoilu voi olla hyvin vaarallista, Yhdysvalloissa kuolee liikenteessä joka vuosi 37 000 ihmistä ja kaksi miljoonaa loukkaantuu. Ei ole väliä millä autolla ja millaisilla ominaisuuksilla ajaa, kuljettajien tulisi keskittyä ajamiseen entistä huolellisemmin ja ymmärrettävä täysin, mihin heidän autonsa pystyvät ja mihin eivät pysty. Voidaan kysyä ihan yleisellä tasolla, ymmärtävätkö kuljettajat eri autojen autonomisten ominaisuuksien kyvyt ja opastavatko valmistajat ja myyjät asiakkaitaan riittävän hyvin näiden ominaisuuksien toimintaan?”

The Drive tavoitti myös Teslan puhehenkilön kommentoimaan asiaa.

“Palaute, mitä olemme saaneet asiakkailtamme osoittaa, että heillä on erittäin selkeä käsitys siitä, mikä Autopilot on, kuinka sitä tulee käyttää ja mitä ominaisuuksia siinä on”, Teslalta kerrottiin.

Julkaistu: 26.5.2018