Apu

Kuidun uudet terveysvaikutukset: suurtutkimuksen mukaan pienentää riskiä syöpään ja diabetekseen

1

Runsas kuidunsaanti vähentää monien sairauksien riskiä. Valtaosa suomalaisista ei silti nauti tarpeeksi kuitua.
Kuvat Fotolia

Otagon yliopiston laaja tutkimus käsitti tietoa peräti 135 miljoonasta henkilövuodesta ja 185 tutkimuksesta. Mukana oli 58 kliinistä tutkimusta, joissa oli mukana 4635 ihmistä. Tutkimus julkaistiin lääketieteen The Lancet -lehdessä.

Tutkimuksesta kävi ilmi, että eniten kuitua saaneilla koehenkilöillä oli 15–30 prosenttia pienempi riski kuolla sydän- ja verisuonisairauksiin, sairastua sepelvaltimotautiin, tyypin 2 diabetekseen tai vaikkapa paksusuolen syöpään verrattuna vähiten kuitua saaneisiin.

Riittävän runsas kuidunsaanti – 25–29 grammaa päivässä – oli yhteydessä myös alhaisempaan painoon, verenpaineeseen ja kokonaiskolesteroliin. Tutkijoiden mukaan tutkimukset antoivat osviittaa siihen suuntaan, että vielä suuremmalla kuidun määrällä tautiriski olisi pienentynyt vielä enemmän.

Ehkä pysäyttävin tilasto oli se, että suositusten mukainen kuidunsaanti tarkoitti tutkimuksessa 13:a ennenaikaista kuolemaa vähemmän 1000:ta osallistujaa kohti.

Tutkimuksessa käytettiin kuidun lähteenä täysjyväviljoja.

Noin 2/3 suomalaisista saa liian vähän kuitua

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen FinRavinto 2017 -tutkimus osoitti, että suomalaisten ruokailutottumukset ovat vielä kaukana toivotusta. Päivittäistä kuitumäärää lisäävien kasvisten, hedelmien ja marjojen päivittäinen saanti jää useimmilla kauas suositellusta 500 grammasta. Tutkimuksen mukaan vain 14 prosenttia miehistä ja 22 prosenttia naisista syö niitä tarpeeksi.

Kuidun saanti oli FinRavinnon tutkittavilla keskimäärin 21 grammaa vuorokaudessa. Päivittäinen kuitusuositus on Suomessa 25–35 grammaa vuorokaudessa, mutta noin 70 prosenttia tutkituista sai kuitua alle suositusten. Tärkein kuidunlähde oli vilja.

Suomalaisten tulokset ovat yhdenmukaisia Otagon yliopiston kuitututkimuksen kanssa. Tutkimusta johtanut Andrew Reynolds Otagon yliopistosta toteaa, että tutkimus antaa vakuuttavaa näyttöä sen puolesta, että ihmisten olisi syytä vaihtaa täysjyväviljaan.

– Tutkimuksemme mukaan vuorokaudessa pitäisi saada vähintään 25–29 grammaa kuitua ,mutta useimmat saavat alle 20 grammaa, Reynolds kertoo yliopiston tiedotteessa.

Hän vinkkaa, että hyvä keino lisätä kuidunsaantia on perustaa ateriat ja välipalat täysjyväviljaan, kasviksiin, palkokasveihin ja hedelmiin.

Lähteitä: The Lancet, FinRavinto 2017, Otagon yliopiston verkkosivut, Helsingin Sanomat

Julkaistu: 6.3.2019