Tuulilasi

Kritiikkiä autojen turvatekniikalle: ”Ei niin turvallisia, mitä uskotellaan”



Kritiikkiä autojen turvatekniikalle: ”Ei niin turvallisia, mitä uskotellaan”

Auto Expressin toimittaja Steve Sutcliffe ihmettelee NCAP-törmäystestien tuloksiin vaikuttavien uusien turvallisuusvarusteiden kuten kaistanpitoavustimen mielekkyyttä. Hänen mielestään elektroniset turvavarusteet eivät ole aina niin turvallisia, mitä kuluttajille uskotellaan.
Kuvat Audi

”Mikä idea on elektronisissa turvavarusteissa, jotka haluat oikeastaan kytkeä pois päältä heti, kun alat ajaa autoasi?” Sutcliffe kirjoittaa.

Hän nostaa tikunnokkaan juuri kaistanpitoavustimen, jollainen on mm Audi A6:ssa.

“Monilla valmistajilla on jo tämä sama kaista-avustin. Mutta A6:ssa se menee automaattisesti päälle heti, kun käynnistät auton, pidit siitä sitten tai et. Se tarkoittaa sitä, että auton ohjaus luo itselleen oman mielen ja toimii sen mukaisesti, mikä on mielestäni kiusallista ja tarpeetonta.”

”Mitä siis teet? Alat scrollata 10-tuumaista kosketusnäyttöä löytääksesi sieltä, mistä sen saa pois päältä. Ja silloin joudut pitämään silmäsi pois tieltä ja liikenteestä aivan liian kauan. Ja lopulta toteat, ettet löydä oikeaa valikkoa, koska sellaista ei A6:n päänäytössä edes ole”, Sutcliffe kritisoi.

Oikea valikko löytyy, mutta se on pienemmässä 8,6-tuumaisessa näytössä, joka sijaitsee isomman alapuolella.

”Vasta kun löydät sen, tulee tunne, että vain sinä kontrolloit omaa autoasi täysin.”

Sutcliffe pääsi kysymään kaksi kysymystä yhdeltä Audin pääinsinööriltä, kun uusi A6 lanseerattiin. Ensimmäinen oli se, miksi kaista-avustin on päällä automaattisesti heti kun auto käynnistyy.

”Niin, myönnetään, että se nappi, mistä sen voi laittaa pois päältä, pitäisi olla helpommin löydettävissä päävalikosta. Ajan kanssa saatamme korjata tuon”, insinööri vastasi.

Kun toimittaja tiukkasi asiaa uudelleen, tuli rehellisempi vastaus.

”No okei, kyse on NCAP-tähdistä. Jos avustin ei olisi päällä heti, kun auto startataan, menettäisimme puoli tähteä jo kättelyssä. Ei tämä ole lainkaan ideaali tilanne. Kyllä sen pitäisi olla lähtökohtaisesti pois päältä startatessa ja sitten kuljettaja saa itse päättää, kytkeekö sen päälle vai ei”, nimettömänä kommentoinut insinööri myönsi.

Kaikissa muissa autoissa, joissa kaistanpitoavustin on, se ei mene automaationa päälle kuten Audi A6:ssa.

”Kerrassaan briljanttia. Saadakseen puoli tähteä NCAP-törmäystestissä lisää, Audi on tehnyt jotakin, minkä kanssa sen omat insinööritkään eivät tunne oloaan kovin miellyttäväksi. Mielestäni tämä ei ole edes millään lailla turvallista, ei ollut ainakaan minulle, kun jouduin etsimään pitkään, mistä löytyy avustimen off-kytkin. Kaikki elektroniset turvavarusteet autoissa eivät ole niin turvallisia, mitä niiden väitetään olevan”, toimittaja Sutcliffe kirjoittaa.  

Julkaistu: 20.5.2018