
Hyundain tilanne on ensimmäinen esimerkki, miten koronavirus vaikuttaa koko autosektoriin. Myös Geneven autonäyttely peruttiin, koska virus on levinnyt uhkaavasti myös Euroopassa.
Hyundai kertoi myyneensä helmikuussa 275 044 autoa, mikä on 13 % vähemmän kuin vuosi sitten helmikuussa. Edellisen kerran Hyundain kuukauden myyntilukemat olivat yhtä heikot vuonna 2010. Tytäryhtiö Kia kertoi myyntinsä pudonneen helmikuussa 5 %.
”Ihmiset ovat peloissaan koronaviruksen vuoksi, eivätkä lähde kotoaan ulos. Myymälöissä käy todella vähän ihmisiä. Jos virus ei osoita hellittämisen merkkejä, myynti ei tule elpymään”, sanoo Samsung Securitiesin analyytikko Esther Yim.
”Kiinassa noin 80 % Hyundain jälleenmyyjistä piti helmikuussa autokauppojensa ovet kiinni. Jos tilanne ei oleellisesti parane, myynti tulee jatkumaan heikkona ainakin huhtikuulle asti.”
Kiina on yksi Hyundain päämarkkina-alueista.