Tuulilasi

Kompaktit SUV:t autonvalmistajille elintärkeitä - tässä TOP 10 myydyimmät Euroopassa

Kompaktit SUV:t autonvalmistajille elintärkeitä - tässä TOP 10 myydyimmät Euroopassa
Kompaktien SUV:ien markkinoiden uskotaan pysyvän tänä vuonna ennallaan vuosikausien kasvun jälkeen. Syynä ovat monen autonvalmistajan malliuudistukset sekä siirtymä dieseleistä sähköisiin versioihin.

Viime vuonna kompakteja SUV:eja myytiin Euroopassa noin kaksi miljoonaa kappaletta. LMC Automotive ennustaa kuitenkin, että myynti kasvaa jo ensi vuonna 2,4 miljoonaan kappaleeseen ja siitä tasaisesti 2,8 miljoonaan kappaleeseen vuoteen 2025 mennessä. Segmentin markkinaosuus on lähes tuplaantunut vuodesta 2014.

Erityisesti Nissanille, Fordille ja Peugeotille kompaktien SUV:ien myynti on ollut elinehto. Viime vuoden myydyin kompakti SUV oli Volkswagen Tiguan, kakkonen pitkään tilastokärkenä keikkunut Nissan Qashqai ja kolmantena Peugeot 3008.

LMC:n ennuste myynnin tasaantumisesta tänä vuonna perustuu pitkälti siihen, että Qashqaista on tulossa uuden sukupolven versio myöhemmin tänä vuonna. Myös Hyundai Tucsonista ja Kia Sportagesta on tulossa uusi malliversio 2021, minkä oletetaan tasaavan myyntiä.

Isoin haaste kompakteja SUV:eja valmistaville autotehtaille on siirtymä dieseleistä sähköistymiseen. Kohtaavatko EU:n tiukentuvat päästönormit ja kuluttajien toiveet? JATO Dynamicsin tilastojen mukaan kompaktit diesel-SUV:t ovat vähentyneet vuosien varrella; vielä vuonna 2015 73 % oli dieseleitä, viime vuonna enää 44 %. Silti missään muussa autosegmentissä ei viime vuonna myyty yhtä paljon dieseleitä.

Etenkin japanilaisbrändit ovat siirtyneet vahvasti dieseleistä bensiinihybrideihin. Esimerkiksi Toyotan C-HR:n myydyistä autoista jo 89 % on hybridejä, RAV4:n lukema on 67%. Myös Honda on karsinut dieselversion CR-V:n mallistosta ja Nissanin odotetaan pudottavan dieselin pois Qashqain versioista, tilalle tulevat hybridit.

”Olemme nähneet, kuinka paljon dieselien myynti on vähentynyt. Meidän pitää adaptoitua sen mukaan, että pystymme seuraamaan olemassa olevia ja tulevia trendejä”, sanoo Nissanin Euroopan johtaja Gianluca de Ficchy Automotive Newsille.

Tuorein tuleva lataushybridi on Toyotan RAV4, joka tulee myyntiin vuoden toisella puolikkaalla. Sillä voi ajaa sähköllä 65 kilometriä. Volkswagen ei ole vielä kertonut Tiguanin lataushybridistä, mutta sellainen on tulossa. Kiinassa sitä myydään jo pitkän akselivälin versiona.

JATO Dynamicsin analyytikko Felipe Munoz muistuttaa, että oikeastaan ainoa kompaktien SUV:ien segmentistä puuttuva peluri on tällä hetkellä Fiat.

”Se tulee muuttamaan, kun yhdistyminen PSA:n kanssa toteutuu. Tämä segmentti on kaikille isoille autoteollisuuden pelureille täysin elintärkeä. Kompaktit SUV:t tuovat kaikille nyt myyntivolyymia ja sitä kautta myös taloudellista tulosta.”

Euroopan eniten myydyt kompaktit SUV:t 2018:

1) Volkswagen Tiguan 265 580 kpl

2) Nissan Qashqai 217 913

3) Peugeot 3008 194 927

4) Ford Kuga 161 739

5. Hyundai Tucson 139 822

6) Toyota C-HR 121 418

7) Kia Sportage 110 421

8) Renault Kadjar 110 411

9) Skoda Karoq 105 345

10) Toyota RAV4 93 055

Julkaistu: 18.2.2020
2 kommenttia