Tuulilasi

Kommentti: Frankfurtin autonäyttely ei enää kiinnosta kävijöitä eikä autonvalmistajia

Kommentti: Frankfurtin autonäyttely ei enää kiinnosta kävijöitä eikä autonvalmistajia

Frankfurtin autonäyttely on suurin eurooppalainen autonäyttely, mutta sen kiinnostus vähenee vuosi vuodelta. Kerromme, miksi Tuulilasi ei tänä vuonna osallistunut automessuille.
Teksti Max Lange
Kuvat IAA Presse
Mainos

Joka toinen vuosi järjestettävä Frankfurtin autonäyttely on vuoden tärkein tapahtuma autouutuuksien kannalta. Tämä on sitä niin sanottua ydinaluetta Tuulilasin kaltaisille automedioille. Frankfurtissa julkistetaan uutuuksia, joista kirjoitamme seuraavat vuodet erilaisia uutisia, koeajoja ja vertailuja lehteen sekä verkkosivuillemme.

Autonäyttelyiden merkityksen vähenemisestä kertoo paljon esimerkiksi se, että Tuulilasi ei lähettänyt yhtään toimittajaa tekemään juttua autonäyttelystä paikan päälle Frankfurtiin. Päätoimittajamme kävi toki Frankfurtissa edustustehtävissä, koska tapahtuma on alallamme myös eräänlainen kohtauspaikka.

Miksi Tuulilasi ei sitten lähettänyt ketään Frankfurtiin? Yksinkertaisesti siitä syystä, että nykyään internetin ja sosiaalisen median aikakaudella kaikki tiedot ja kuvat uusista automalleista ovat meidän käytettävissämme Suomessa samaan aikaan, kuin olisimme itse paikan päällä – ellei jopa aiemmin. Lehdistötilaisuuksista autonvalmistajat lähettävät omatoimisesti livestreamejä, ja kuvat ovat ladattavissa netistä heti embargon laskeuduttua.

Myös tavallisten messukävijöiden silmissä Frankfurtin autonäyttelyn viehätys on vähentynyt. Messuilla kävi tänä vuonna yli 100 000 vierasta vähemmän kuin kaksi vuotta sitten. Se on melko paljon, kun tapahtuman kokonaiskävijämäärä on 800 000 tienoilla.

Sykli on pahaenteinen, koska moni autonvalmistaja on myös todennut saman kuin messukävijät. Tänä vuonna Frankfurtin autonäyttelyn väliin jättäneiden automerkkien lista oli ennätyspitkä. Pois jäivät esimerkiksi Nissan, Peugeot, Fiat ja Volvo.

Volvo on malliesimerkki siitä, että se valikoi vuoden aikana käytävät automessut tarkkaan. Komean messuständin rakentaminen maksaa autonvalmistajalle yli miljoonan. Frankfurtissa Mercedes tuhlasi omaan messuhalliinsa yhteensä 40 miljoonaa euroa! Volvo on todennut, ettei se halua tulla Frankfurtiin vain näyttämään isojen rinnalla pieneltä ja mitättömältä.

Sen sijaan Volvo julkisti uuden XC40:n vajaat kaksi viikkoa Frankfurtin jälkeen omassa tapahtumassaan, jolloin ruotsalaiset maksimoivat näkyvyyden uutuudelleen. Auton julkistuksen livelähetys oli nähtävillä Volvon omilla Facebook-sivuilla.

Suuntaus on siis selvä. Autonäyttelyiden merkitys vähenee, ja uudet automallit paljastetaan internetissä silloin, kun autonvalmistaja itse haluaa.

Julkaistu: 26.9.2017