Tuulilasi

Kokeilussa Teslan autopilotti: rentoa kyytiä, jos vain kuskin hermot pitävät

1


Kokeilussa Teslan autopilotti: rentoa kyytiä, jos vain kuskin hermot pitävät

Teslan automaattiohjaus suoriutuu tiukemmistakin mutkista, kunhan tienpinnan maalaukset ovat kunnossa. "Itseajavaan" autoon on vielä matkaa, mutta kokemus ei ainakaan vähentänyt uskoa robottiliikenteen mahdollisuuksiin.
Teksti Vesa Linja-aho
Kuvat Vesa Linja-aho

Pyörähdin kokeilemassa Tesla Model S:n Autopilot-toimintoa. Lokakuun lopulla saapuneessa ohjelmistopäivityksessä riittävän uudet (eli riittävillä antureilla varustetut) Tesla Model S:t saivat automaattiohjauksen. Itse asiassa ajoin autopilotilla varustettua autoa jo aiemmin, mutta silloin ajatukset pyörivät turvaistuimien sopivuudessa ja oksennusten siivoamisessa.

Teslan autopilotissa ei ole kyse – ainakaan vielä – itseohjaavasta autosta, vaan pitkälle viedystä kuljettajaa avustavasta järjestelmästä, jota voisi verrata veneen tai lentokoneen autopilottiin: niitäkään ei voi kytkeä päälle ja mennä nukkumaan, vaan kuljettajan on oltava koko ajan valppaana. "Täysin itseohjaava auto vaatii useita varajärjestelmiä, kuten kahdennetut kamerat ja tutkat", kertoo autopilottia esitellyt Esben Pedersen, Teslan Skandinavian viestintäjohtaja. Lainsäätäjilläkin on sanansa sanottavana, ennen kuin pääsemme ottamaan nokosia takapenkillä robotin istuessa ratin takana.

Moottoritieajosta ohituksineen autopilotti suoriutuu ilman moitteen sijaa, mutta kiinnittää tahattomasti huomion omiin ajotottumuksiin. Esimerkiksi itse ajan ohituskaistaa aivan vasemman reunan tuntumassa, kun taas Tesla haluaa pitää auton aivan kaistan keskellä, jolloin ohitettava rekka tuntuu olevan suorastaan pelottavan lähellä. Myös ajolinjavalinnat mutkassa ovat erilaiset kuin mihin oma pää on kuskin paikalla tottunut, mikä aiheuttaa jännän tunteen takaraivossa.

Siinä missä Yhdysvalloissa myytävä versio vaihtaa kaistaa vilkkua käyttämällä, eurooppalainen Tesla vaatii vilkun ja kevyen ohjauspyörän kääntämisen. Tässäkin ratkaisussa on Pedersenin mukaan taustalla lainsäädäntöön liittyvät asiat. Jos ohjauspyörää kääntää liikaa, auto palautuu käsinohjaukseen.

Ajoneuvot keräävät koko ajan dataa automaattiajosta ja lähettävät ne Teslalle ohjelmiston kehitystä varten. "Norjalaisessa lehdessä oli juuri artikkeli, jonka mukaan kuljettajat kehuvat järjestelmän itseoppivuutta", kertoo Pedersen. "Tosiasiassa ne ovat ne kuskit, jotka oppivat tulemaan järjestelmän kanssa toimeen paremmin", naurahtaa Pedersen. "Järjestelmässä ei vielä ole reaaliaikaista itseoppivuutta. Seuraavaan ohjelmistoversioon on tulossa ominaisuus, jossa järjestelmä opettelee kuljettajan usein ajaman reitin ja ajaa sen koko ajan sujuvammin." 

Palaan Tampereen moottoritieltä Kaivokselan erkanemiskaistalle, jolle autopilotti vaihtaa ongelmitta. Ennen erkanemismutkaa pudotan nopeutta vakionopeudensäätimen viiksestä, ja yhtäkkiä auto huutaa kuin syötävä ja vilkuttaa punaista rattisymbolia. Tämä mutka oli liian tiukka autopilotille, tai tuli liian yllättäen. Nurmijärven liittymän erkanemiskaistan loppumutkasta autopilotti suoriutuu ongelmitta. Ainoastaan kerran onnistun huijaamaan autopilotin mutkassa ajautumaan parikymmentä senttiä naapurikaistalle, kun mutka on tiukka, nopeutta paljon ja viiva kulunut. Tästäkin auto varoittaa äänimerkillä ja tilanne on hallinnassa.

Autopilottiin oppii luottamaan nopeasti, ja tavallisessa maantie- ja moottoritieajelussa uskaltaa rentoutuakin. Vastuusta autopilotti ei tietenkään vapauta, ja ajoneuvo ohjeistaakin pitämään jatkuvasti kädet ohjauspyörällä.

Automaattiohjaus perustuu reunaviivojen tunnistukseen, joten kunnon lumikelillä se ei ymmärrettävästi toimi.

Autossa on myös täysautomaattinen taskupysäköinti, jota en ehtinyt tällä kertaa kokeilla. Sen sijaan syksyllä lanseerattu nollasta sataan 3,0 sekunnissa kiihdyttävä Ludicrous mode oli nyt ensimmäistä kertaa kokeiltavissani ja erittäin ahkerassa käytössä. Onnistuin ensimmäistä kertaa elämässäni hankkimaan itselleni matkapahoinvoinnin kuljettajan paikalla istuessa. Saavutus sekin, ja ehdottomasti kokeilemisen arvoinen juttu. Tunnelmaa tehostaa vielä auton äänettömyys, tunnelma on kuin scifi-elokuvassa eikä bensiininkatkuisella radalla.

Julkaistu: 18.11.2015