Tuulilasi

Kohta kaikki autot tulevat samasta tehtaasta

1


Kohta kaikki autot tulevat samasta tehtaasta

Maailman autoteollisuus keskittyy entisestään – ainakin jos Fiat Chrysler Automobilen toiveet toteutuvat. Yhtiö peräänkuuluttaa tiiviimpää yhteistyötä läpi alan.
Teksti Niko Rinta
Kuvat GM

FCA:n tilaamassa raportissa todetaan, että autoteollisuuden kannattaisi jakaa esimerkiksi moottoreita ja vaihteiston osia ahkerammin eri valmistajien automallien kesken.

25-sivusessa selonteossa esitetään eri autovalmistajien tutkimus- ja kehitystyön, ja jopa tuotantolaitosten yhdistämisiä. Brittiläisen Autocarin mukaan raportissa sanotaan muun muassa, että kyseessä on valinta "keskiverron ja alan käytäntöjen perusteellisen muutoksen välillä".

Raportissa haetaan esimerkkiä autoalan toiminnan suunnalle teknologiamaailmasta älypuhelinten puolelta, jossa eri valmistajien laitteet jakavat samoja sisuskaluja ja käyttöjärjestelmiä, ja niiden valmistuksen hoitaa kolmas taho. Tulevaisuudessa eroja eri automerkkien välille syntyisi lähinnä muotoilun ja brändäyksen kautta.

Selvityksen mukaan teknologian kehitys nostaa tuotekehityksen kustannuksia. Muun muassa moottoreista täytyy repiä enemmän tehoja pienillä päästöillä, turvavarusteita täytyy kehittää ja robottiautot tekevät tuloaan.

Laskelmien mukaan autovalmistajien t&k-toiminnan kustannukset ovat nousseet huimasti viimeisen seitsemän vuoden aikana. Koko autoalan arvioidaan polttaneen rahaa tuotekehitykseen noin 77 miljardia euroa vuonna 2008. Viime vuoteen mennessä vuosisumma kohosi 121 miljardin euron tasolle, ja arvion mukaan se jatkaa kasvuaan.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 13.5.2015