Tuulilasi

Koeajossa VW Golf Variant Comfortline 1.5 TSI

Koeajossa VW Golf Variant Comfortline 1.5 TSI

Suosituinta autoluokkaa ei ole turhaan nimetty tämän auton mukaan. Ajoimme mittatikun uudella 1.5 TSI -koneella.
Teksti Max Lange
Kuvat Hannes Paananen
Mainos

Aloitetaan negatiivisilla puolilla, koska niiden luetteleminen käy nopeasti. Volkswagenin 7-portainen DSG-vaihteisto voisi toimia liikkeelle lähdettäessä ja ryömintänopeuksissa pehmeämmin. Tasainen kyyti vaatii kuljettajalta kärsivällisyyttä ja hienovaraista kaasujalkaa. Lisäksi DSG-vaihteistojen luotettavuus ei ole ollut historiallisesti katsottuna parhaalla mahdollisella tasolla. Itse ottaisin Golfin siis manuaalina. Siinäpä ne tämän auton suurimmat miinukset ovatkin.

Golfin juju on siinä, että Volkswagen on hionut automallia tasaisesti eteenpäin jo 40 vuoden ajan. Malliuudistuksissa idea ei ole koskaan keksiä pyörää uudelleen, vaan parantaa auton jokaista yksityiskohtaa. Tästä hyvänä esimerkkinä on se, että Golf on kauttaaltaan hyvä ajaa. Ohjaus palauttaa voimakkaasti, ja sen vaste on äärimmäisen luonteva ja looginen. Hallintalaitteiden tuntuma on kohdallaan, eikä Golfia tarvitse ajaa montakaan kilometriä, kun luotto autoon on saavutettu.

Hiljainen ja pintapehmeä

Golf on tämän luokan autoksi harvinaisen hiljainen. Se pesee äänieristyksen laadussa esimerkiksi Skoda Superbin ja Opel Insignian, jotka ovat selvästi Golfia suurempia autoja. Tuore 1.5 TSI -moottori on erittäin sivistynyt, joten Golfin sisällä voi oleilla kuin omassa kuplassaan. Volkswagen on virittänyt Golfin jousituksen tutun tukevaksi, mutta siinä on 16-tuumaisin pyörin sellaista pintapehmeyttä, joka on todella harvinaista herkkua nykypäivänä. Jousitus ei missään nimessä ole liian niiaileva, mutta siihen on löydetty erinomainen tasapaino − nimenomaan alustavirityksessä korostuu VW:n vuosikymmeniä kestänyt kehitystyö.

Golf ei haparoi muillakaan osa-alueilla. Kuljettajan penkki on erinomainen ja ajoasennosta on helppo tehdä mukava. Kapeiden A-pilarien ansiosta näkyvyys ulos on esimerkillinen. Ulkomittojen hahmottaminen on helppoa, ja hankalammissa paikoissa avittavat tutkat.

VW on miettinyt myös suomalaisia röntsykelejä takatutkaa suunnitellessaan. Useimmissa farmariautoissa peräpää kuraantuu niin pahasti, että takakamerasta ei näe mitään. Golfissa kamera on piilossa ajon aikana, ja se tulee esiin vasta, kun pakki kytketään päälle. Tämä on pieni mutta suorastaan ihana yksityiskohta, jota oppii arvostamaan, kun autoa peruuttaa ahtaaseen ruutuun.

Volkswagen Golf Variant Comfortline 1.5 TSI EVO BlueMotion

Hinta vakiovarustein: 28 750 €

Moottori: Rivi-4, bensiini, turbo

Iskutilavuus: 1 498 cm3

Teho: 96 kW (131 hv) / 5 000–6 000 r/min

Vääntö: 200 Nm / 1 400–4 000 r/min

Voimansiirto: Etuveto, 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto

0−100 km/h: 9,5 s

Huippunopeus: 211 km/h

Yhd. EU-kulutus: 4,8 l/100 km

CO2-päästöt: 110 g/km

Mitat: Pituus 4 567 mm, leveys 1 799 mm, korkeus 1 515 mm, akseliväli 2 620 mm, tavaratila 605 l

Omamassa: 1 378 kg

*

Kenelle?

Golf-farkku sopii oikeastaan kenelle tahansa, onhan se "Kansanvaunu". Siinä on tilaa lapsiperheelle, se sopii myös yksineläjälle eikä se loppupeleissä ärsytä ketään. Toisaalta Golf ei myöskään herätä tunteita.

Ajettavuus: 3,5 tähteä

Golfin ajettavuus on kaikin puolin kunnossa. Markkinoilta saattaa löytyä hauskempia autoja, mutta harva auto yltää yhtä pätevään kompromissiin kuin Golf. Se on samalla tukeva, mukava ja hiljainen, eivätkä poikittaissaumat tai hidastetöyssyt haittaa menemistä.

Tilat: 4 tähteä

Golf Variant on yksi luokkansa tilavimmista autoista. Takapenkillä Octaviassa on hieman enemmän polvitilaa, mutta toisaalta Golfin reisituki on erinomainen. Keskipaikalla istuvalle olot ovat ahtaat ja hieman epämukavat, koska penkki on muotoiltu kahdelle.

Suorituskyky: 4 tähteä

VW:n tuore 1.5 TSI Evo -moottori on sivistynyt ja taloudellinen tapaus. Polttoainetta säästyy eritoten silloin, kun auto sammuttaa moottorin rullaustilanteessa. Säästöpossuluonne tuntuu toki myös ohuehkona vääntönä. Silti 130-heppaisen Golfin suorituskyky on arkiajoon riittävä.

Kokonaisuus: 4,5 tähteä

Saamme koeajoautoiksi usein malliversioita, joihin on ruksittu kaikki mahdolliset varusteet. Tämä Golf oli sikäli mukava poikkeus, että siinä oli tavallisen ostajankin kannalta varsin fiksut varusteet. Reilulla 33 000 eurolla voi ostaa paljon huonompiakin autoja.

Koeajo on alunperin julkaistu Tuulilasin numerossa 1/2018.

Julkaistu: 27.4.2018