Tuulilasi

Koeajossa Opel Insignia 2.0 Turbo 4x4



Koeajossa Opel Insignia 2.0 Turbo 4x4

Kaksilitrainen turbo-Insignia on iso ja tilava auto. Konehuoneessa ei ole kuitenkaan kaikki kohdallaan.
Teksti Arttu Toivonen
Kuvat Timo Pyykkö

Vajaat 10 vuotta sitten esitelty ensimmäisen polven Opel Insignia oli selvä irtiotto vanhan Vectran ajoista. Jo 1980-luvun puolella ensi-iltansa alun perin saaneen mallin suosio ei kolmannen sukupolven laatikkomaisen version kohdalla ollut enää odotusten mukainen, joten Opel päätti kääntää lehteä. Uusi, aiempaa selvästi pehmeämmin piirretty Insignia julkaistiin vuonna 2008. Insignia pärjäsi myynnillisesti edeltäjäänsä paremmin. Toisen sukupolven Insignia saattaa jäädä viimeiseksi ”oikeaksi” Opeliksi. Hiljattain PSA-konsernin syliin GM:ltä päätynyt Opel tuskin saa pitää GM:n suunnittelemia pohjalevyjään. Moottorituotannosta luovuttiin jo, ja Opelin katumaasturit jakavat jo nyt sekä perusrakenteensa että moottorit Peugeotin ja Citroënin kanssa. Tämä ei välttämättä ole huono asia.

Uusi Insignia on nimittäin tavattoman janoinen laite. Kaksilitrainen turbomoottori on tällä hetkellä malliston tehokkainta päätä, ja se tuottaa tarvittaessa 260 hevosvoiman tehon ja 400 Newtonmetrin väännön. Näillä resusrsseilla alle 1 600-kiloisen auton pitäisi liikkua jo hyvin reippaasti. Ainoa mikä viittaa voimaversioon, on kuitenkin kulutus. Tavanomaisessa seka-ajossa Insignian ajotietokone näyttää 10,8 litran keskikulutusta. Tehdas lupaa yhdistelmäkulutukseksi 8,6 litraa. Jano olisi jotenkin hyväksyttävissä, jos suorituskyky olisi mallikas, mutta sen suhteen tulee myös pyyhkeitä. Vääntö kyllä kuljettaa autoa, mutta sataseen kiihdytys ottaa 7,3 sekuntia, mikä ei ilmoitettu teholukema huomioiden ole kovin kummoinen saavutus. Insignian ajettavuus ei herätä erikoisempia tuntemuksia. Se kulkee maantiellä mukavasti ja helpon tuntuisesti, eikä ohjastaminen kaupungin kaduillakaan tuota vaikeuksia. 

Tahatonta hauskuutta

Ajoasennon saa Insigniassa helposti mieleisekseen, eikä ergonomiassa ole suurempia puutteita. Ainoa pieni kummallisuus nappuloiden sijoittelussa löytyy ohjauspyörästä, jossa vakionopeudensäätimen nappularykelmän keskeltä löytyy yllättäen ratinlämmityksen nappi. Muuten kojetaulu saa kiitosta selkeydestään.

Tietoviihdejärjestelmä on selkeän toimiva, mutta se aiheuttaa silti pieniä naurunpyrskähdyksiä. Vieraan matkapuhelimen naittaminen järjestelmään onnistuu noin 20 sekunnissa, ja systeemin käyttö on pienen opiskelun jälkeen sujuvaa. Opelin mittariston suomennostöistä lienee vastannut joko Google tai joku ensimmäistä käännöstyötään tehnyt aloittelija. Ajotietokoneen näytöstä löytyy erikoinen ”k.m. tehok”, jonka merkitys jäisi täysin mysteeriksi, jos perässä ei olisi lukemaa litroina sataa kilometriä kohden. Keskikulutusta tarkoittava määre on käännetty vähän vinoon. Toinen riemastuttava virhe löytyy ajotapavalitsimen käytön yhteydessä. Keskikonsolin Sport-napista painamalla auto kertoo Sport-tilan olevan käytössä, mutta mukavuuspainotteisen Tour-tilan valitsemalla mittaristo ilmoittaa auton siirtyneen ”kiertoajelutilaan”. Selostus ja historiallisten monumenttien taustoittaminen jää kuitenkin Insignialta kokonaan tekemättä.

Näennäisen tehokas turbomoottori ja neliveto nostavat koeajoautomme lähtöhinnan jo 45 000 euroon, ja kun listalta on ruksattu kaukosäädettävän polttoainelämmittimen ja 20-tuumaisten pyörien ohella esimerkiksi nahkaverhoilu, hintalapussa lukee 60 000 euroa. Tuo ei ole enää ihan pieni raha.

Opel Insignia 2.0 Turbo 4×4 Grand Sport

Moottori Rivi-4, bensiini, turbo

Iskutilavuus 1 998 cm3

Teho 191 kW (260 hv) / 5 300 r/min

Vääntö 400 Nm / 2 500–4 000 r/min

Voimansiirto Neliveto, 8-nopeuksinen automaattivaihteisto

0−100 km/h 7,3 s

Huippunopeus 249 km/h

Yhd. EU-kulutus 8,9 l/100 km

CO2-päästöt 203 g/km

Mitat Pituus 4 897 mm, leveys 1 863 mm, korkeus 1 455 mm, akseliväli 2 829 mm, tavaratila 490 l

Omamassa 1 649 kg

*

Kenelle?

Insignia on isokokoinen perheauto, joka toimii edelleen tarkoituksensa mukaisessa käytössä. Tätä ei muuta edes merkin imagollinen kurottautuminen premium-luokkaan.

Ajettavuus: 4 tähteä

Ajettavuus Insigniassa on hyvin kohdallaan, eikä suuri koko tunnu negatiivisesti edes mutkatiellä. Maantiellä Opel etenee hyvin vakaasti ja eleettömästi. Kaupunkiajossa suuri koko tuntuu, sillä aivan pieneen ruutuun isoa Opelia ei kannata yrittää vääntää.

Tilat: 5 tähteä

Tilankäytöltään Insignia on kiitettävä auto. Tilaa on sekä edessä että takana aikuisille vähintään riittävästi, eikä vajaat 500-litrainen tavaratila jätä sekään erityisesti toivomisen varaa. 

Suorituskyky: 3 tähteä

Ilmoitettu 7,3 sekuntia sataseen on isolle perheautolle ihan hyväksyttävä lukema, mutta Opelin ilmoittamaan 260 hevosvoiman tehoon nähden se on heikko suoritus. Perinteinen automaattivaihteisto toimii kuitenkin kohtuullisen säpäkästi, ja vaihtaa pienelle ohitustilanteissa sen kummemmin miettimättä.

Kokonaisuus: 3,5 tähteä

Insignia jää historiaan viimeisenä "oikeana" Opelina, ja oikeastaan aika tyypillisenä merkkinsä edustajana. Se on tilava, hyvällä ergonomialla varustettu auto, jossa on omat erikoisuutensa. Moottoritekniikan jälkeenjääneisyys ihmetyttää.

Artikkeli on julkaistu Tuulilasin numerossa 1/2018.

Julkaistu: 25.4.2018