Tuulilasi

Koeajossa nyt: Peugeot 308 PureTech 130

Koeajossa nyt: Peugeot 308 PureTech 130

Peugeot 308:n moottorivalikoima on ottanut askeleen kohti uutta aikaa. Hinnastoon on ilmaantunut kaksi uutta bensiinikäyttöistä moottoria, PureTech 110 ja PureTech 130.
Teksti Timo Nurmi
Kuvat Timo Nurmi
Mainos

Mallimerkinnät kertovat suoraan tehon hevosvoimina: 110 ja 130 hv. CO2-päästöt ovat 110-versiolla 105–109 g/km ja 130-versiolla 107–114 g/km riippuen 308:n korimallista ja vaihteistosta.

Tehokkaampi versio on jo saatavana sekä Hatchbackiin eli viisioviseen että SW-nimellä kulkevaan farmariversioon. Moottori on 308-mallistossa sekä kuusivaihteisen manuaalilaatikon että yhtä monta pykälää sisältävän automaatin parina. Automaatin hintalisä on noin 2 000 euroa. Kaksikon pienempitehoinen moottori, PureTech 110, ehtii autonostajien ulottuville myöhemmin tänä vuonna. Se on hinnastossa vain manuaalivaihteiston kumppanina.

1,2-litrainen turboahdettu kolmisylinterinen moottori tuntuu aivan riittävän puhdikkaalta 308:aan. Pääosin kolmisylinterisyys on häivytetty ajotuntumasta tehokkaasti, tosin joissain tilanteissa se tuntuu.

308:n hinnat uudella PureTech-moottorilla alkavat 20 379 eurosta. Tällä summalla saa Access-varustellun 308:n 110-hevosvoimaisella moottoriversiolla. Tehokkaampi PureTech 130 maksaa vain noin 600–700 euroa enemmän.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Julkaistu: 13.6.2014