Tuulilasi

Koeajossa nyt: Mazda3 Sedan

Koeajossa nyt: Mazda3 Sedan

Uuden Mazda3:n viisiovinen versio eli HB oli juuri perinpohjaisessa testissämme, jonka voit lukea viimeisimmästä Tuulilasista.
Teksti Timo Nurmi
Kuvat Timo Nurmi
Mainos

Nyt otimme ajoon Kolmosen sedanversion. Siinä ei nimestään huolimatta ole kovin isoa ja selvää peräkonttia. Tavarankuljetusosastoon on kuitenkin panostettu vähän enemmän kuin HB:ssä, sillä valmistaja ilmoittaa tavaratilan kooksi 69 litraa viistoperää enemmän.

Isompi tavaraosasto näkyy hieman auton teknisissä tiedoissa. Sedanilla on omamassaa muutamia kymmeniä kiloja enemmän kuin HB:llä, ja kokonaispituus on 120 mm isompi. Muut ulkomitat ovat samat korimallista riippumatta, eikä suurimmissa sallituissa perävaunun vetopainoissakaan ole eroa.

Ajossamme on kahdesta bensiinimoottorista isompi eli 2,0-litrainen ahtamaton ja suorasuihkutuksella varustettu rivinelonen. Sen tehoero pikkuveljeensä eli 1,5-litraiseen on maltilliset 20 hv. Suurempi ero on voimansiirrossa, josta vastaa osaltaan kuusivaihteinen automaattilaatikko. Pienempään bensakoneeseen ei automaattia ole tarjolla.

Premium Plus -varusteltu Kolmosemme on sedanversiona noin 65 euroa vastaavaa HB:tä halvempi. Mielenkiintoinen hintaero aiheutuu pelkästään autoveron määrästä; veroton ohjehinta on koriversioilla sama.

Koeajossa nyt -sarjassa kerromme autoista, jotka ovat koeajossamme juuri tällä hetkellä.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 10.12.2013