Tuulilasi

Koeajossa Maserati Levante S GranLusso

Koeajossa Maserati Levante S GranLusso

Sinfonia kolmelle litralle soi alusta alkaen sisuskaluja värisyttävästi, kaksi pakokaasuahdinta tuovat syvyyttä sävellykseen. Eikä ihme, sillä kapellimestarit ovat kotoisin Ferrarilta.
Teksti Arttu Toivonen
Kuvat Hannes Paananen
Mainos

Modena sijaitsee maailman muotipääkaupunkeihin laskettavan Milanon ja takavuosien seksikkään matkakohteen, San Marinon postimerkkivaltion puolivälissä.

Pohjois-Italia on maan varakkainta aluetta, vaikka mistään sitä ei näe ilman vertailukohtaa. Toki suurten kaupunkien keskustoissa Pradan ja vastaavien luksusbrändien kiiltelevät myymälät kertovat omaa kieltään asiakaskunnan maksukyvystä, mutta jo peruskoulun oppikirjoista tuttu "rikas pohjoinen, köyhä etelä" -kontrasti paljastusi vasta matkustamalla vaikka Calabriaan, mafian kotiseudulle.

Modenan alue tunnetaan maailman superautovalmistuksen hermokeskuksena. Siellä sijaitsee kenties maailman tunnetuin autonvalmistaja Ferrari, puolen tunnin ajomatkan päässä Sant´Agatassa on myös arkkivihollinen Lamborghini. Maseratin veljesten perustama, suvun nimeä kantava automerkki puolestaan syntyi vuonna 1914 Bolognassa, jonne on Modenasta noin 50 minuutin ajomatka. Yritys on sittemmin siirtynyt Ferrarin naapuriin, vaikka ei enää kuulukaan samaan konserniin, Ferrarin lähdettyä pörssiyhtiöksi.

Siro jättiläinen

Viisimetrisen Levante-katumaasturin akseliväli on kolme metriä. Auto on kuitenkin veistelty italialaiseen tyyliin niin siroksi, ettei koko näy ulospäin eikä auto vaikuta kömpelöltä tai möhkälemäiseltä. Linjat eivät ole poikkeukselliset tai persoonalliset, ainoastaan klassiset. Muodoissa näkyy myös paljon viittauksia samasta konsernista, askelmaa alempaa löytyvään Alfa Romeo Stelvioon. Sadan ja kahdensadan väliin osuva hintahaitari tarjoaa perusvarustelun ohella kaksi versiota, GranSportin ja GranLusson. Nimen mukaisesti ensimmäinen on urheilullisempi, Lusso puolestaan ylellinen. Voimalinjaksi voi valita kolmelitraisen dieselin tai niin ikään kolmelitraisen bensiiniversion. Molempia on tarjolla kahtena tehoversiona, 250/275 hevosvoimaa dieselille ja 350/430 hevosvoimaa bensiinikoneelle. Jälkimmäisen lohko on löyhää lainaa Chrysleriltä, mutta käytännössä sen suunnittelusta ja valmistuksesta on vastannut Ferrari.

Ja se kuuluu − moottorin ääniraita on uhkaavan jylisevää alarekisterissä. Vaikka suurimman väännön alue tulee vasta 4 500 r/min jälkeen, voimaa riittää koko ajan vaivattomaan liikkumiseen. Kun käyntinopeusmittarin neula pääsee neljän tuhannen tuolle puolen, muuttuu jyly teräväksi raivoksi joka purkautuu jälkivihaisena kurahduksena, kun automaattivaihteisto vaihtaa isommalle. Ratin takaa löytyy kiehtovalla mekaanisella vasteella varustetut vaihtoläpyskät, mutta niihin ei ole tarve koskea, sillä ZF:n valmistama laatikko tietää koko ajan mitä tehdä. Sata kilometriä tunnissa saavutetaan 5,2 sekunnissa. Se ei ole nopein aika, mutta tarpeeksi nopea. Vaikuttava.

Hieno jousitus

Levante S:n ohjaus on nopea ja herkullisen tunnokas. Tehostus on vaihtunut hydraulisesta sähköiseen, ja nyt ohjauksen hallinta on helpompaa. Aivan täydellinen ohjaus ei ole. Onneksi siitä puuttuu Alfan hermostuneisuus, sillä välitys on aavistuksen hitaampi – mutta kaista-ajoavustin ei ole aivan pehmeimmin toimivaa mallia. Konsernista löytyy myös hyvin toimiva järjestelmiä, joten kyse lienee pelkästään ohjelmistoasiasta.

Säädettävä ilmajousitus on todella miellyttävä. Normaalissa ajotilassa se on ryhdikkään ja kantavan oloinen ilman, että tienpinnan virheet välittyvät matkustamoon. Sport-asetuksella auto laskeutuu hieman alaspäin, ja jousitukseen tulee lisää helposti havaittavaa jämäkkyyttä. Nopeassa, kuivan asvaltin ajossa Levantella pystyy todella hyytäviin kaarrevauhteihin, mutta ajaminen vaatii tuolloin määrätietoista kaasun painamista. Pienikin polkimen nosto saa auton ajolinjan kiristymään selvästi, jolloin Levante haukkaa sisäkurviin todella ahnaasti.

Maserati ei ole aivan täydellinen auto. Samalla hinnalla saa teknisesti etevämpiä saksalaisia, mutta niistä puuttuu samalla paljon. Maserati on kuin italialainen mittatilauspuku. Se istuu tiukasti kantajansa ympärille, tekee täsmälleen, mitä tämä haluaa ja näyttää hyvältä nyt ja varmasti vielä pitkään tulevaisuudessakin. Maseratissa on asioita, joita kilpailijoihin ei saa rahallakaan. Kuten sielu.

Maserati Levante S GranLusso

Hinta: 174 793

Moottori: V6, bensiini, kaksi turboahdinta

Iskutilavuus: 2 979 cm3

Teho: 316 kW (430 hv) / 5 750 r/min

Vääntö: 580 Nm / 4 500–5 000 r/min

Voimansiirto: Neliveto, kahdeksannopeuksinen automaattivaihteisto

0−100 km/h: 5,2 s

Huippunopeus: 264 km/h

Yhd. EU-kulutus: 10,9 l/100 km

CO2-päästöt: 253 g/km

Mitat: Pituus 5 003 mm, leveys 1 968 mm, korkeus 1 679 mm, akseliväli 3 004 mm, tavaratila 580 l

Omamassa: 2 109 kg

*

Kenelle?

Maseratin katumaasturin todennäköisin ostaja on merkkiuskollinen tyylitaituri, joka ei halua upota harmaaseen Excel-taulukolla suunniteltujen katumaasturien massaan. Eikä rahtunen rohkeuttakaan ole pahitteeksi.

Ajettavuus: 4 tähteä

Erikoista sinänsä, että ajettavuudeltaan Maserati ei ole ilmiömäinen, vaikka se onkin erittäin hyvä. Uusi sähköinen ohjaustehostin on poistanut muutaman ongelman: tuntoa on nyt aiempaa enemmän, mutta kaistavahti on hieman liian herkkätoiminen. Kääntöympyrä on myös auton kokoluokan mukainen.

Tilat: 4 tähteä

Ajoasento on erinomainen, ja istuimen säätövarat riittävät hienosti. Takana on ruhtinaalliset tilat kahdelle aikuiselle, kolmellekin vielä siedettävät. Tavaratila on litramääräisesti suuri, mutta silti korkeintaan kohtalainen tämän kokoluokan autoon.

Suorituskyky: 5 tähteä

Ferrarin virittämä ja rakentama V6 sysää Levante S:ää eteenpäin huikealla kiukulla. Kone on luonteeltaan yllättävän ylävireinen, sillä suurimman väännön alue osuu todella korkealle. Voima ei silti lopu kesken, varsinkaan kun herkullisimmat äänitaajuudet osuvat yllätyksettömästi juuri samaan ylärekisteriin.

Kokonaisuus: 4 tähteä

Levante ei ole lainkaan täydellinen auto − kuten eivät muutkaan merkkisisaret. Jääkylmän insinöörityön sijaan se tarjoaa samanlaista itsevarmuutta kuin italialaisen räätälin tekemät hienot pellavahousut dressman-miesten kesäjuhlissa.

Koeajo on aikaisemmin julkaistu Tuulilasin numerossa 4/2018.

Julkaistu: 4.5.2018