Tuulilasi

Koeajossa Lexus CT 200H

Koeajossa Lexus CT 200H

Lexuksen pikkuhybridillä on ikää jo yli seitsemän vuotta, mikä on automaailmassa paljon. Kevyt kasvojenkohotus tuli tarpeeseen.
Teksti Olli Koivusalo
Kuvat Hannes Paananen
Mainos

Toyotan edustusserkku Lexus tunnetaan laadukkaasta tekniikastaan ja viimeistellystä olemuksestaan. Uudistunut pikkuhybridi Lexus CT 200h ei tässä suhteessa petä odotuksia. 1,8-litrainen bensiinimoottori toimii sähkömoottorin kanssa hienosti yhteen, ja ajo portaattomalla automaattiboksilla on tavanomaisen vaivatonta. Mark Levinsonin 13 kaiuttimen äänentoistojärjestelmästä on kiva kuunnella yhtä hyvin listahittejä kuin puheohjelmiakin.

Valmistajan maineen tietäen tälle autolle on helppo ennustaa ongelmattomia kilometrejä.  

Makuasioista ei kannata kiistellä, mutta Lexus CT 200h on kivan näköinen, onnistuneesti muotoiltu auto. Kyllä tätä naapurille kehtaa esitellä. Kun hybriditeknologia viestii ympäristöystävällisistä arvoista, CT 200h:ta voi pitää suorastaan salonkikelpoisena.

Pikkusportin näköinen menopeli on omimmillaan kaupunkioloissa. Se sopii mainiosti Lexuksen filosofiaan, jossa ei (ainakaan toistaiseksi) ole tilaa lataushybrideille. Jos auton joutuu jättämään yöksi katuparkkiin, miten ihmeessä lataaminen onnistuisikaan.

Liian kallellaan

Useimmissa autoissa on tänä päivänä ymmärretty panostaa ajoergonomiaan. Lexuksellakin on yritetty – ja aika monien mallien kohdalla myös onnistuttu. Vaan ei tällä kertaa. Ongelmana on penkin asento. Sen etureuna on liian korkealla – ilmeisesti luomaan jonkin sortin urheiluautomaista tunnelmaa. Olo "kuppipenkissä" on kuitenkin tukalaa. Jos keskivartaloon on kertynyt ylimääräistä ja kuljettajalla on taipumusta refluksioireisiin, CT 200h:n ajaminen alkaa kirjaimellisesti närästää.

Toki selkänojaa taaksepäin kallistamalla oloa pystyy helpottamaan, mutta sitten kädet jäävät liian kauaksi ohjauspyörästä. Ainoa vaihtoehto olisi ajaa jalat korostetun koukussa, mutta pitkän päälle sekään ei ole toimiva ratkaisu.

Paljon hyvää. Auton alusta on erinomainen yhdistelmä mukavuutta ja jämäkkyyttä. Siitä pisteet Lexuksen alustainsinööreille. Ohjaus tuntuu alkuun turhan kevyeltä, mutta totuttelun jälkeen oikeastaan hauskalla tavalla 90-lukulaiselta. Tällaistä se oli siihen aikaan, kun isä kommunikaattorin osti…

Samaan aikaan Lexus on monellakin tapaa moderni auto. Siitä löytyy ennakoivaa törmäyksenestojärjestelmää, mukautuvaa vakionopeudensäädintä, kaistavahtia ja liikennemerkkien tunnistusta.

Kun tekniikkaa tulee lisää, hinta luonnollisesti nousee.  Executive-mallin 42 000 euroa on aika paljon tämän kokoisesta autosta. Comfort-varusteversion 33 000 euroa kuulostanee asiakkaiden mielestä paljon paremmalta.

Lexus ct 200H Executive

Hinta vakiovarustein: 41 993 €

Moottori: Rivi-4, bensiini + sähkömoottori

Iskutilavuus: 1 798 cm3

Teho: 73 kW (90 hv) / 5 200 r/min + sähkömoottori 60 kW (82 hv)

Vääntö: 142 Nm / 2200-4400 r/min + sähkömoottori 207 Nm

Voimansiirto: Etuveto, portaaton CVT-automaattivaihteisto

0−100 km/h: 10,3 s

Huippunopeus: 180 km/h

Yhd. EU-kulutus: 4,1 l/100 km

CO2-päästöt: 94 g/km

Mitat: Pituus 4 355 mm, leveys 1 535 mm, korkeus 1 445 mm, akseliväli 2 600 mm, tavaratila 275 l

Omamassa: 1 410 kg

*

Kenelle?

Hänelle, joka haluaa hankkia "ensimmäisen Lexuksensa". Nuorelle tai vähän vanhemmallekin pariskunnalle, joka arvostaa autossaan luotettavuutta, teknistä toimivuutta, ekologisuuden ajatusta ja raikasta ulkomuotoa.

Ajettavuus: 3 tähteä

Ohjaus tuntuu kevyeltä ja hieman tunnottomalta, mutta siihen tottuu nopeasti. Mielleyhtymä vie ajatukset kauas 90- tai jopa 80-luvun autoihin, eikä tämä ole välttämättä moite. Auton alusta on hyvä kompromissi mukavuutta ja tomeraa kantavuutta. 

Tilat: 1,5 tähteä

Konseptilla on ikää yli seitsemän vuotta, mikä näkyy ja tuntuu. CT 200h on vähän ahdas. Takapenkillä ei aikuinen viihdy, jalkatilaa ei ole juuri lainkaan. Tavaratila on suorastaan onnettoman pieni. DNA-testit vahvistavat tuntemuksen: auto on sukua Toyota Aurikselle.

Suorituskyky: 3 tähteä

Kun sähkömoottori tuo puhtia alavääntöön, autolla pääsee sähäkästi liikkelle. Kovinkaan elämyksellisestä voiman tunteesta ei silti voida puhua. 1,8-litraisen bensakoneen ja sähkömoottorin yhdistelmästä voisi ottaa paljon enemmänkin irti. Mutta tässä autossa haluataan painottaa taloudellisuutta.

Kokonaisuus: 3 tähteä

Kuljettajan paikalla olot voisivat olla paremmat. Ajoasentoa lukuun ottamatta pahempaa moitittavaa ei juuri ole, mutta suurempiin kehuihinkaan ei löydy aihetta. Teknisesti Lexus toki on oiva peli, varusteita on paljon ja yksityiskohtien viimeistely korkeatasoista.

Artikkeli on julkaistu Tuulilasin numerossa 1/2018.

Julkaistu: 2.5.2018