Tuulilasi

Koeajossa Ford Kugan diesel

Koeajossa Ford Kugan diesel

Äskettäin uudistuneen Ford Kugan voimanlähdevalikoimassa on tasan yksi dieselmoottori. Tästä kaksilitraisesta voimakoneesta on tarjolla 140- ja 163-hevosvoimaiset tehovaihtoehdot. Tehokkaamman saa vain nelivetoisena, miedomman myös etuvetoisena. Valitsemalla pienempitehoisen säästää noin 2 400 euroa, mutta kannattaako se?
Teksti Timo Nurmi
Kuvat Ford
Mainos

Ensivaikutelman perusteella kyllä. Auto reagoi todella herkästi kaasupolkimen pieneenkin painallukseen. Koeajoauton napakasti toimiva, noin 2 600 euroa maksava Powershift-kaksoiskytkinvaihteisto terästää vaikutelmaa entisestään.

Pedaalia syvemmälle painettaessa tunnelma latistuu jonkin verran. Yli 1 700 kilon omamassa ja 140 hevosvoimaa eivät ole sporttinen yhtälö, ja Powershift-laatikko himmentää suorituskykyä hitusen lisää. Ilmoitettu kiihtyvyys 0–100 km/h on 0,5 sekuntia verkkaisempi kuin manuaaliversiolla. Vetokykyyn vaihteisto ei vaikuta, sen sijaan kulutuksessa on Powershift-lisää 0,3 l/100 km. Huippunopeus on 1 km/h manuaalia pienempi.

Kugan ohjaus on tunnokas, vaikkei yllä ihan parhaimpien Ford-mallien tasolle. Auton olemus huomioon ottaen kulku on tanakkaa ja alusta selvästi suunniteltu pääosin kestopäällysteellä ajoon. Pitkällä matkalla kuljettaja kaipaa istuimeltaan lisää reisitukea, muuten etupenkit tukevat miellyttävästi.

Ford Kuga 2.0 TDCi PowerShift AWD Titaniumin koeajo on julkaistu aiemmin Tuulilasin numerossa 8/2013.

Julkaistu: 16.8.2013