Tuulilasi

Koeajossa BMW X2 -katumaasturi

Koeajossa BMW X2 -katumaasturi

BMW:n uusi X2-katumaasturi edustaa kaikkea sitä, mitä nykyinen autoteollisuus on hyvässä ja pahassa.
Teksti Max Lange
Mainos

Harvoin on tullut vastaan yhtä kaksijakoista autoa kuin tämä BMW X2 on. Se on jakanut toimituksessamme mielipiteitä aika rajusti. X2:sta on perinteisessä mielessä äärimmäisen vaikea saada otetta. BMW pyytää ulkomitoiltaan hieman Nissan Qashqaita pienemmästä autosta käsittämättömät 63 500 euroa. Toki X2:ssa on tehokas kaksilitrainen bensaturbo ja etevä kaksoiskytkinvaihteisto, mutta kaikesta huolimatta hinta tuntuu todella suolaiselta.

Perinteisesti BMW on oikeuttanut perusautoja korkeammat hinnat sillä, että merkin ostaja saa jotakin, mitä ei muilta löydy. Aiemmin tämä saattoi tarkoittaa elegantin tyylikkäitä muotoja, silkinpehmeitä rivikuutosmoottoreita ja ennen kaikkea takavetoa. Vanhoja hyviä aikoja on tietenkin aina hauska muistella, mutta baijerilaisten nykymallistosta tällaista kuvaamaani autoa on enää hyvin vaikea löytää. Perinteiset 3-, 5- ja 7-sarja ovat jäämässä katumaasturivyörytyksessä statistin rooliin.

Ministä tuttu etuveto

Jos johtopäätöksiä vedetään pelkästään myytyjen autojen perusteella, on BMW:n katumaasturisuuntaus ollut kannattava. X-sarjan mallien myynti on ollut jo pitkään kasvussa, eikä loppua näy. Totuus lienee tänä päivänä se, että tavalliset autonostajat eivät osaa arvostaa sellaisia takavetoisia ajajan autoja, joita Bemarit ovat aikanaan olleet.

BMW X2 edustaa nimenomaan kaikkea muuta kuin mitä perinteiset BMW:t ovat. X2 perustuu muun muassa Mineistä ja 2-sarjan Active Tourerista tuttuun etuvetorakenteeseen. Takavetoa ei X2:een saa edes rahalla − nelivedon saa toki ruksittua, mutta se maksaa 4 000 euroa ekstraa.

Kun Äkskakkosta rakentelee BMW:n konfiguraattorilla, tarjoaa se autoon lähes väkisin joko M Sport- tai M Sport X pakettia. Nämä reilut viisi tonnia maksavat paketit sisältävät kattavan arsenaalin ulkoisia ja sisäisiä somisteita sekä auton ajettavuutta parantavia ominaisuuksia. M Sport ammentaa M-divisioonan laarista, kun taas M Sport X lisää siihen päälle maastotyylisiä ehostuksia.

Jäykkä ohjaus

M Sport -pakettien merkittävimmät lisäykset ovat M Sport -ohjaus ja -alusta sekä sporttijakkarat. M Sport -ohjaus on todella jäykkä, suorastaan tahmea. Tämän varustepaketin ruksaavan pitää todella tykätä erittäin jäykästä ohjauksesta, koska sitä ei saa kevennettyä ajoasetuksen valinnoillakaan. Omaan makuuni ohjaus on kaupunkipyörittelyssä jopa turhan jäykkä. Mutkapätkällä tarkan nopeasta ja jämäkästä ohjauksesta ei tietenkään ole haittaa. Etuvetoiseksi katumaasturiksi X2 on todella hyvä ajaa.

Arkipyörityksessä urheilujousitus alkaa olla rajoilla mukavuuden suhteen. Tien poikittaissaumat ja epätasaisuudet iskevät ohjaamoon selvästi, ja kevättalven epätasaisilla teillä meno on koko ajan hieman hermostunutta. X2 ei kuitenkaan ole samalla tavalla sporttinen kuin GTI-luokan autot.

BMW:n tuore kaksoiskytkinvaihteisto hoitaa tehtävänsä asiallisesti, ja se on DSG-vaihteistoja etevämpi nykivässä liikennevirrassa. ZF:n 8-portaisen automaatin kermaisuuteen uusi kaksoiskytkinlaatikko ei yllä.

Ulkonäkö edellä

Viiston korimuodon takia näkyvyys takaviistoon on todella huono. BMW tarjoaa noin tuhat euroa halvempaa X1:stä, jossa näkyvyys taakse on parempi, samoin kuin tilankäyttö. X2:n ostajat saavat urheilullisten ulkomuotojen ehdoilla toteutetun epäkäytännöllisemmän auton.

Baijerilaisten parillisten X-mallien sarjassa X2 taitaa kuitenkin vetää pisimmän korren. BMW X6 ja X4 ovat muotoilultaan korostetun coupemaisia, kun taas pienin X2 muistuttaa enemmän perinteisempää hatchbackia. Tämä näkyy positiivisesti myös auton tavaratilassa, joka on 470 litrallaan jopa oman luokkansa keskiarvoa hieman parempi.

BMW X2 on tietystä omituisuudestaan huolimatta varsin hyvä auto, ja se lienee ajettavuudelta nyt pienten katumaastureiden uusi mittatikku. Vanhojen bemarimiesten pulssia tämä auto tuskin saa nousemaan, mutta trendikkäänä ja menevänä statussymbolina X2 toimii oikein mainiosti. Kallis uusi X2 kuitenkin on, ja tässä  luokassa kilpailu on nyt todella kovaa. Volvo XC40:n 190-heppainen malli on lähtöhinnaltaan samalla viivalla X2:n kanssa, mutta varusteita tulee mukana paljon enemmän. Jaguar E-Pace puolestaan kolkuttelee sporttihenkisiä ostajia samassa luokassa, mutta tekee tuon asian BMW:tä elegantimmin.

BMW X2 sDrive20i M Sport

Koeajetun mallin hinta: 50 130 € vakiovarustein

Moottori: Rivi-4, bensiini, turbo

Iskutilavuus: 1 998 cm3

Teho: 141 kW (192 hv) / 5 000–6 000 r/min

Vääntö: 280 Nm / 1 350–4 600 r/min

Voimansiirto: Etuveto, 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto

0−100 km/h: 7,7 s

Huippunopeus: 227 km/h

Yhd. EU-kulutus: 5,9 l/100 km

CO2-päästöt: 134 g/km

Mitat: Pituus 4 360 mm, leveys 1 824 mm, korkeus 1 526 mm, akseliväli 2 670 mm, tavaratila 470 l

Omamassa: 1 535 kg

*

Kenelle?

Trendikästä ja urheilullista premium-katumaasturia haluavalle. Tällä autolla ei mennä maastoon, vaan näyttäydytään kantakaupungilla.

Ajettavuus: 4 tähteä

Ajettavuus on X2:n parasta antia – varsinkin kun  ottaa huomioon, että kyseessä on etuvetoinen katumaasturi. Ohjaus on jäykkä ja tarkka, mutta auto jää kaartamaan itsekseen 60 km/h -nopeuksissa. Jousitus on varsin jämäkkä, muttei kuitenkaan paukkukova.

Tilat: 3,5 tähteä

Tilatarjonta ei ole X2:n parhaita puolia, mutta onneksi tätäkään osa-aluetta ei ole laiminlyöty kokonaan. Takapenkki on ahdas, mutta lapsille riittävä. Tavaratilasta on taiottu yllättävänkin iso, peräti 470-litrainen.

Suorituskyky: 4 tähteä

Bemarin kaksilitrainen turbonelikko jaksaa liikuttaa pienikokoista X2:sta iloisesti. Moottorin luonne on kuitenkin enemmän vääntävä kuin äärimmäisen sporttinen. Jos Äxkakkoseen kaipaa vielä lisää tehoa, joutuu valitsemaan 25d-dieselmoottorin. Auton kaksoiskytkinvaihteisto ansaitsee kehut.

Kokonaisuus: 3 tähteä

X2 on hyvä auto, mutta paksu lompakko tätä BMW:tä varten pitää olla. Samalla rahalla saisi myös paljon erityisempiä autoja. Tästä huolimatta voisi kuvitella, että X2:sta tulee yksi BMW:n volyymimalleista Euroopassa.

Julkaistu: 9.5.2018