Autot ja liikenne
Tuulilasi

Koeajo: Subaru Forester – ensituntuma

Koeajo: Subaru Forester – ensituntuma

Subaru Foresterilla alkaa olla jo ikää – miten toimii ahtamattoman bokserikoneen ja portaattoman CVT-vaihteiston yhdistelmä?
Teksti Arttu Toivonen
Kuvat Hannes Paananen
Mainos

Auton merkki, malli, varusteversio ja listahinta:

Subaru Forester, malliston hinnat alkaen 32 218,90 euroa

Miksi auto tuli ajoon:

Reilun neljän vuoden ikään ehtinyt, viimeisimmän sukupolven Subaru Forester alkaa vähitellen siirtymään tuoreesta automallista pikemminkin reliikin suuntaan. Sen tekniikka on jykevää ja väkevää, mutta ei oikein millään tavalla enää nykyaikaista. Ahtamaton bokserimoottori, portaaton CVT-vaihteisto ja jatkuva neliveto ovat nykyautoissa harvinaisuuksia.

Ensituntuma

Bokserimoottorin erikoisuus on hurjan korkea tyhjäkäynti, mihin yhdistetään vielä CVT-vaihteiston hieman turhankin rivakka kytkeytyminen päälle. Auto ryömii neljääkymppiä tyhjäkäynnillä! Ohjaamon tuntuma on myös hyvin subarumainen – ei oikein moderni ja vähän muovinen. Ohjaustuntuma maantiellä on kuitenkin varsin mainio, ja kaupunkiolosuhteissa kulmikas ja kokoisekseen pienessä tilassa kääntyvä Forester on helppo paimentaa. Mutta oppiiko tähän ajoasentoon koskaan?

Jälkituntuma

Viikko Foresterilla sujui kaikkiaan ongelmitta. Auto on malli-ikäänsä ja työkalumaisuuteensa nähden yllättävän mukava ajaa maantiellä. Se kulkee paimentamatta ja siististi myös pitävillä pinnoilla, ja on ketterä kaupunkisuhailussa.

Sen sijaan huomattavaa lisäveroa joutuu maksamaan vanhanaikaisen moottori- ja vaihteistoyhdistelmän käytöstä. Ahtamaton, 156-hevosvoimainen ja kaksilitrainen bensabokseri on kohtuullisen janoinen, ja imuroi sekalaisessa mutta maantiepainotteisessa ajossa melkein kymmenen litraa sadalla.

Subaru Foresterin tapauksessa ”katumaasturi” on kuitenkin aliarviointia. Kyseessä on auraamattomia parkkipaikkoja rankempaan maaston soveltuva neliveto.

Julkaistu: 16.10.2017