Tuulilasi

Koeajo: Skoda Octavia

Koeajo: Skoda Octavia

Neliveto-Octavia vakuuttaa, muttei kiehdo.
Teksti Jani Kajander
Kuvat Paavo Martikainen
Mainos

Skodan mallit ovat suomalaisten suosiossa, ja uusi Octavia näytti tätä kirjoitettaessa säilyttävän paikkansa Suomen toiseksi suosituimpana automallina myös koko vuoden 2013 lukujen osalta. Loppuvuodesta esitellyt nelivetoversiot antavat esimakua pian nähtävästä korotetusta Scout-erikoisversiosta, joka saa myös ulkoisia katumaasturin tunnusmerkkejä.

Toistaiseksi tarjolla olevat 4×4-Octaviat eivät ulkoisesti juuri erotu perusmalleista. Aiempien mallisukupolvien tapaan nelivedon korimallina on aina farmari. Moottoriksi voi valita 1,8-litraisen bensakoneen (180 hv) ja joko 1,6- tai 2,0-litraisen dieselin (105/150 hv). Bensiinimoottorin parina on seitsenportainen kaksoiskytkinautomaatti, dieselin jatkeena kuusipykäläinen käsivaihteisto.

Kokeilimme bensakonetta ja tehokkaampaa dieseliä, joissa molemmissa oli puolensa. Automaatin myötä Octavia 4×4:n arkiluksusta edustava olemus tietysti tiivistyy, ja sama pätee bensakoneen maltillisempaan äänimaailmaan. Dieselin valttikorttina voi pitää ennen kaikkea taloudellisuutta.

Molemmat koeajoautot oli varusteltu kattavan Elegance-tason mukaisesti, mutta tiettävästi Skoda valmistelee Octaviasta vieläkin ylellisempää Laurin & Klement -versiota.

Mitä Octavia 4×4:stä sitten jää uupumaan? Tsekkimerkin brandi ei ole jännittävin mahdollinen, eikä autojen muotoilu erotu edukseen, mutta muita myynnin esteitä on vaikea löytää.

Julkaistu: 8.1.2014