Tuulilasi

Koeajo: Peugeot 5008 Allure PureTech 130 A − Tyyli edellä



Koeajo: Peugeot 5008 Allure PureTech 130 A − Tyyli edellä

Peugeot 5008 on oikeasti massiivinen auto. Ranskalaiset näyttävät, miten tylsän tila-auton saa pakattua haluttaviin ja näyttäviin kuoriin.
Teksti Max Lange
Kuvat Hannes Paananen

Tyypillisen autofanin mielestä tila-auto on jännittävän ajoelämyksen vastakohta. Joku asianharrastaja voi olla jopa sitä mieltä, että tila-autoja käyttävät ihmiset, jotka ovat menettäneet yhteyden ajamisen iloon. Enemmistö meistä ei suhtaudu asiaan yhtä jyrkästi – tila-autohan on vain käytännöllinen kulkine, johon mahtuvat omien ja naapurien muksujen jääkiekkotreenikamat. Tila-autojen kulta-aika oli vuosituhannen vaihteen molemmin puolin, kun Renault Espace ja Scenic jyräsivät myyntitilastojen kärjessä. Tila-autojen myynti on kuitenkin ollut jo pitkään laskusuunnassa Euroopassa ja maailmallakin. Vuoden 2017 ensimmäisen puoliskon aikana myytiin 8,6 prosenttia vähemmän tila-autoja kuin samana ajanjaksona vuotta aiemmin. Tila-autojen myyntiä ovat syöneet erityisesti katumaasturit ja niiden johdannaiset. Ero on jo nyt huima: alkuvuonna Euroopassa myytiin yhteensä noin 540 000 tila-autoa ja 1 714 000 katumaasturia. Eipä siis ole kovin suuri ihme, että aiemmin tila-autona myyty 5008 muuttui uudistuksen myötä katumaasturiksi.

Peugeot 3008 ja 5008 ovat erittäin läheistä sukua toisilleen. 5008 on käytännössä vain akseliväliltään pidennetty 3008. Kokonaispituudessa on kuitenkin varsin suuri ero − peräti reilut 19 senttiä. Akselivälissä eroa on 16,5 senttiä. 5008:n akseliväli on siis 2,84 metriä, mikä tekee autosta jo vähän kankean. Onneksi etupyörät kääntyvät reilusti, joten 5008 on kokoonsa nähden ketterä − ajolinjojen pitää tosin olla bussimaisia.  

Menevää tilaa

Peugeotin muotoilijat ovat onnistuneet naamioimaan kulmikkaan tila-auton varsin menevän näköiseksi paketiksi. Kun maavaraa hieman korotetaan, lisätään siihen päälle rouheaa muovihelmaa ja nostetaan matkustamon istumakorkeutta, on kokonaisuus valmis − voilà! Nelivetoa eivät ranskalaiset säästösyistä halunneet autoon laittaa. Sellainen on luvassa vasta vuoden 2019 tienoilla, kun PSA saa markkinoille plug-in-hybridiversion. Kyseisessä mallissa taka-akselilla sijaitsee sähkömoottori, joka tekee autosta nelivetoisen.

Tilaa 5008:ssa on kuin itäisessä naapurissamme. Auton saa joko viisi- tai seitsemänpaikkaisena. Kaksi lisäistuinta maksaa 850 euroa, mutta ne ovat järkivalinta tähän autoon. Koska auton kattolinjaa ei ole nykytyylistä poiketen tehty laskevaksi, on pääntila jopa kolmannellakin rivillä riittävä aikuiselle. Lapsille taaimmaisin rivi on enemmän kuin riittävän väljä. Keskirivillä on aikuiselle hyvin tilaa joka suuntaan. Kookkaista lentokonepöydistä tulee kuitenkin miinusta, sillä ne vähentävät niitä polvitilan viimeisiä senttejä, joita aivan pitkäjalkaisimmat saattavat tarvita. Keskirivin istuinten pituutta ja kallistusta voi säätää itselle mieleiseksi. Kontti on myös erittäin monipuolinen. Kun kaikki penkit kaadetaan, tulee tilasta täysin tasainen. Seitsemänpaikkaisuus syö noin 80 litraa kontin kokonaistilavuudesta. Silti tilaa on yhteensä aivan hirvittävät 702 litraa. Kun penkit kaadetaan, kasvaa kokonaistilavuus lähes kahteen kuutioon. Harvassa ovat autot, joissa saa yhtä mehevän ulkokuoren ja tällaiset tilat näin kohtuulliseen hintaan.

Tyylikäs sisältä

Kuljettajalle 5008 on kuin 3008. Molempien autojen kabiinit on veistetty kuin samasta puusta. Peugeotien laatuvaikutelma on parantunut viime vuosina rutkasti. Ohjaamo on tyylikäs, toimiva ja samalla moderni. Erityismaininta on annettava kangaspäällysteisille koristepaneeleille, jotka ovat todella tyylikkäät. Peugeotin tunnusmerkki on pieni ratti, joka vaatii aluksi pientä totuttelemista, mutta on täysin ongelmaton, kun siihen tottuu. Rohkea liike on ollut myös digimittariston tuominen vakiona kaikkiin malleihin. Vastaavasta haaveilevat monet Mersu-kuskitkin.

Peugeotin keulalla on ranskalaisten oma 130-heppainen PureTech-ihmemoottori. Tavalliseen arkiajoon se on täysin riittävä. Moniin muihin kolmisylinterisiin pikkukattiloihin verrattuna se on myös sivistynyt. Jos on tarve säännöllisesti ahtaa auto täyteen ihmisiä ja tavaraa, voi diesel olla fiksumpi vaihtoehto. Koeajoautoon valittu 6-pykäläinen automaatti hoitaa tehtävänsä yllättävänkin hyvin. Kyseessä on perinteinen momentinmuunninlaatikko, mutta se pesee arkiajoon mukavuudessa modernit DSG:t mennen tullen. Salamannopeita vaihtoja ei tällaiseen isoon katumaasturiin tarvitakaan.

5008:n hinnat starttaavat 26 590 eurosta, ja jo reilulla 30 000 eurolla 5008:sta saa aivan asiallisesti varustellun perusauton. Koeajoautoon oli ruksittu vielä navigaattoria, erikoisväriä ja sähkötoimista takaluukkua, mikä nosti kokonaishinnan 38 000 euroon. Peugeot on kuitenkin tehnyt pätevän auton, joka saa Skoda Kodiaqin näyttämään kalliilta ja kömpelöltä.

Kenelle?: Erittäin tilavaa mutta varsin tyylikästä autoa kaipaavalle perheelliselle. Ajettavuus ja ulkonäkö ovat 5008:n valtteja tässä kokoluokassa. Jos haluaa nelivedon, kannattaa katsoa muualle.  

Ajettavuus 4/5: Peugeot 5008 on ajettavuudeltaan seitsemänpaikkaisten autojen kärkikastia. Ranskalaiset ovat virittäneet 5008:n jousituksen varsin tukevaksi, mikä tarkoittaa lievää pintakovuutta vauhdeissa. Suuremmissa nopeuksissa kovuus ei enää häiritse, joten kokonaisuus on varsin hyvin hallussa.

Tilat 5/5: Tilatarjonta on viisituhattakasin ehdoton valtti. Tarvittaessa autoon mahtuu seitsemän aikuista samaan aikaan. Kun taaimmaisin rivi on kaadettuna, kontti vetää ällistyttävät 700 litraa.

Suorituskyky 3/5: 1,2 PureTech on kokoisekseen todella sitkeä tapaus, ja se jaksaa liikuttaa 5008:ia kahden hengen kuormalla täysin riittävästi. Jos on tarvetta kuskata säännöllisesti isompaa lastia, on diesel fiksumpi vaihtoehto. Automaatti vaihtaa pehmeästi.

Kokonaisuus: Viisnollanollakasin voi nähdä joko seitsemänpaikkaisena tila-autona tai kookkaana etuvetoisena katumaasturina. Nelivedon puute ei kuitenkaan tiputa kokonaisarvosanaa, koska auto on muuten eheä paketti. Harva auto tarjoaa yhtä paljon tilaa ja ominaisuuksia tähän hintaan.

Toimittajalta: "Jos itselläni tulisi yllättävä tarve seitsemänpaikkaiselle autolle, kallistuisi oma vaakakuppini varmaankin 5008:iin. Naapureille ja muille tielläliikkujille ei välttämättä ole päälle päin selvää, että autossani on seitsemän istumapaikkaa − Renault Grand Scenicistä se näkyy kauas."

Peugeot 5008 Allure PureTech 130 A

Hinta vakiovarustein 34 390 €

Moottori Rivi-3, bensiini, turbo

Iskutilavuus 1 199 cm3

Teho 96 kW (130 hv) / 5 500 r/min

Vääntö 230 Nm / 1 750 r/min

Voimansiirto Etuveto, 6-portainen automaattivaihteisto

0-100 km/h 11,9 s

Huippunopeus 188 km/h

Yhd. EU-kulutus 5,2 l/100 km

CO2-päästöt 120 g/km

Mitat Pituus 4 641 mm, leveys 1 906 mm, korkeus 1 646 mm, akseliväli 2 840 mm, tavaratila 702 l

Omamassa 1 317 kg

Julkaistu: 8.11.2017