Tuulilasi

Koeajo: Opel Insignia Grand Sport 4x4 - ensituntuma

Koeajo: Opel Insignia Grand Sport 4x4 - ensituntuma

Opel Insgniasta tarjotaan monia erilaisia moottori- ja voimalinjavaihtoehtoja. Minkälainen on hatchback-peräinen, nelivetoinen ja 260-heppaisella turbomoottorilla varustettu Insignia?
Teksti Arttu Toivonen
Kuvat Timo Pyykkö
Mainos

Miksi koeajoon:

Opelin kokonaan uusittu Insignia on varmasti mielenkiintoinen tuote. Se lienee konsernitason kauppojen vanavedessä PSA:lle siirtyneen Opelin viimeinen oma, iso auto. Jos Opel jatkaa edes auttavasti omana automerkkinään tulevaisuudessa, on hyvä syy kuvitella että nimenomaan Insignian tyyppiset autot ovat ensimmäisenä leikkauslistalla. Ylemmän keskiluokan henkilöautojen kauppa mataa hiljaisena, kansa haluaa katumaastureita.

Insignian mallisto on vielä rakenteilla, mutta dieselin ja pienen, puolitoistalitraisen bensaturbon kaveriksi on esitelty myös muhkea kaksilitrainen bensaturbo. Nelivetoon yhdistettynä voisi kuvitella, että 260-hevosvoimainen kone lennättäisi sitä melkoisen vauhdikkaasti eteenpäin. Mielenkiintoista!

Ensituntuma:

Insignia on edelleen iso auto – kokonaan uusi korimalli eroaa erityisesti keulailmeen osalta edeltäjästä, mutta tummansininen väri ja tummennetut takaikkunat eivät välttämättä tee oikeutta muuten sen muodoille. Ajoasennon saa hyvin asialliseksi ja lisävarusteisten sporttipenkkien uumenista löytyy asiallinen ajoasento. Sen sijaan jo ensimmäiset kilometrit malliston tehokkaimmalla koneella antavat kuvan siitä mistä tehoversio on tehty – yllättäen tehokkaaksi mielletty moottori ei tarjoakaan kovin räjähtävää suorituskykyä. Tämän lisäksi myös mittariston kulutusta indikoiva näyttö antaa aavistuksen synkkiä lukemia.

Koeajoauton varusteversio ja hinta: Opel Insignia Innovation 2.0 Turbo 4×4 Start/Stop A8, 260 hv, 60 023 €

Julkaistu: 9.11.2017