Autot ja liikenne
Tuulilasi

Koeajo: Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI Biturbo 4X4

Koeajo: Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI Biturbo 4X4

Kantrilevy pesään ja kohti kinoksia.
Teksti Timo Nurmi
Kuvat Paavo Martikainen
Mainos

Opelin murtomaaversio Insigniasta ehti eteläiseen Suomeen ennen pysyvää lunta. Otimme tämän Itävallassa ensikoeajetun (TL 1/14) auton silti saman tien ajoon saadaksemme siihen tuntumaa täkäläisillä väylillä. Syynissä oli kahdesta tuontiversiosta tehokkaampi eli 195-hevosvoimainen.

Country Tourer on onnistunut versiointi Insigniasta. Ohjauksessa on tuntoa, ja matalista 18-tuumaisista kumeista huolimatta auto on melko tunteeton urille. Kuusivaihteinen automaatti toimii pääosin siististi. Sport-ajomoodin kytkeminen lisää sisämelua korkeampien kierrosten käytön takia, mutta tekee vaihdoista sulavampia. Moottorin ääni kuuluu tyhjäkäynnillä ja kiihdytyksissä sisään karkeahkona.

Lumettomalla ja melko pitävällä kelillä kantri- Insignia on jokseenkin neutraali ajettava. Sportmoodiin voi valita erikseen takavetopainotteisen ajokäytöksen. Vaikutuksen huomaa hienoisesti reippaassa kaarreajossa.

Koeajoauton lisävarusteiset mukavuusistuimet antavat hyvän reisi- ja sivuttaistuen. Hetkellisen kulutuksen arvo ilmoitetaan vain litran tarkkuudella, ja osa ajotietokoneen viesteistä on käännetty kömpelösti suomeksi.

Country Tourerin hintahaitari on noin 40 000–44 000 euroa. Summat ovat noin 3 000 euroa suurempia verrattuna nelivetoiseen Insignia- perusfarkkuun halvimmalla eli Edition-varustelulla. Sport-varusteluun verrattaessa Kantrin hintalisä kapenee noin 500 euroon.

Julkaistu: 6.2.2014