Tuulilasi

Koeajo: Opel Grandland X 1.2 Turbo - ranskalainen resepti



Koeajo: Opel Grandland X 1.2 Turbo - ranskalainen resepti

Ota yksi Peugeot 3008, ja mausta se saksalaisittain. Tulos: melko maukas Opel Grandland X.
Teksti Vesa Eskola
Kuvat Vesa Eskola

Ranskalaisiin autoihin epäilevästi suhtautuville Grandland X on ilouutinen. Olkoonkin, että myös tämä auto rullaa ulos PSA:n tehtaalta Ranskassa. Autonvalmistus on globaalia puuhaa nykyään.

Opelille Grandland X tarkoittaa vihdoin uutta mallia suosittuun katumaasturien luokkaan. Pienempi Mokka on huutanut jo jonkin aikaa isosisarta, joka sopisi Mokkaa paremmin perheautoksi.

Opelin muotoilijat ovat onnistuneet kuorruttamaan Grandland X:stä varsin erinäköisen kuin mitä sen Peugeot-sisar on. Autossa on riittävästi Opel-elementtejä, jotta merkin tunnistaa – ainakin keulasta ja perästä katsottuna.

Sama maskeeraus on tehty onnistuneesti myös auton sisällä. Tämä on hyvä uutinen ennen kaikkea hieman perinteisempää ratkaisua arvostaville. Peugeotin rohkean i-Cockpit-ohjaamon sijaan tarjolla on perinteisempi kojelauta- ja mittaristonäkymä – tosin mukavan selkeä sellainen. Laatuvaikutelma on säädyllinen, tietoviihdejärjestelmissä ollaan hieman kärkeä jäljessä. Kuski löytää Grandlandissa helposti luontevan istuma-asennon, ja ergonomia on hyvä. Näkyvyys uloskin on kunnossa. Tarjolla ovat myös Opelin hyvät erikoisistuimet niille, jotka viettävät autossa keskimääräistä enemmän aikaa. Opeleissa paljon istunut tuntee olonsa aivan kotoisaksi.

Takapenkkiläisten ei myöskään tarvitse valittaa oloistaan, ja tavaroita mahtuu mukaan riittävästi perheloman tarpeisiin. Takaselkänojien asennosta riippuen kontti vetää 514−1 652 litraa.  

Kaksi konetta. Moottorivalikoima on turhan rajallinen. Tarjolla on joko 1,2-litrainen ja 130-heppainen kolmisylinterinen bensaturbo tai 1,6-litrainen ja 120-heppainen diesel. Myynti painottunee ensin mainittuun. Kummankin moottorin jatkeeksi saa sekä manuaalin että perinteisen automaatin.

Tien päällä ensivaikutelma on kuin isommassa autossa, Grandland X tuntuu ratin takana 4,47 metrin mittaansa suuremmalta.  Grandland X ei ole mitenkään kömpelö, mutta ei se myöskään ketteryyden esikuvaksi taivu.

Lyhyen tutustumisen perusteella ohjaus on riittävän tarkka ja tunnokas, joskin suurempaa ajonautintoa ei pääse syntymään. Harva tosin ostaa perheautoa pelkän ajofiilksen vuoksi. Jousitus on tanakanpuoleinen, mikä korostuu etenkin matalaprofiilisilla 18-tuumaisilla renkailla.

Melutaso on myös mukavan alhainen, joskin moottorin ääni kohoaa kierroksia nostettaessa korkeaksi. Leppoisassa ajelussa möykkä ei onneksi häiritse, mutta kolmipyttyä joutuu välillä huudattamaan. Isompi bensakone ei olisi huono lisä. Ladattava hybridi on tulossa ensi vuonna.  

Vetää edestä. Ensimmäiset Grandlandit ovat saapuneet juuri Suomeen. Varustetasoja on kaksi: Enjoy ja Innovation. Ensimainitun hinnat alkavat 26 375 eurosta. Lähes 4,5 metriä pitkä SUV istuu hyvin perheautoksi, ja näyttää maasturimaiselta. Tämä riittänee useimmille, sillä vain etuvetoista Grandland Äksää ei maastoautoksi osteta. Nelivetoa himoitsevan on odotettava lataushybridiä, jossa takafillareita pyörittää sähkömoottori.

Opelin myynti on ollut hyvässä imussa, ja Grandland X on tervetullut lisä Opelin mallistoon. Se tarjoaa hyvin tilaa. Jos arvostaa ajettavuutta, silloin tosin Insignia-farkku saattaa olla parempi vaihtoehto.

Opel Grandland X 1.2 Turbo

  • Moottori Rivi-3, bensiini, turbo
  • Iskutilavuus 1 199 cm3
  • Teho 96 kW (130 hv) / 5 500 r/min
  • Vääntö 230 Nm / 1 750 r/min
  • Voimansiirto Etuveto, 6-vaihteinen manuaali
  • 0-100 km/h 11,1 s
  • Huippunopeus 188 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 5,1 l/100 km
  • CO2-päästöt 117 g/km
  • Mitat Pituus 4 477 mm, leveys 1 856 mm, korkeus 1 609 mm, akseliväli 2 675 mm, tavaratila 514 l
  • Omamassa 1 353 kg
Julkaistu: 27.11.2017