Tuulilasi

Koeajo: Mitsubishi ASX Instyle 4WD MT – Perinteet kunniaan!

Koeajo: Mitsubishi ASX Instyle 4WD MT – Perinteet kunniaan!

Tuulilasin koeajossa Mitsubishi ASX Instyle 4WD MT.
Teksti Ossi Oikarinen
Kuvat Ossi Oikarinen
Mainos

Vuoden 2013 hiljaiselon jälkeen Mitsubishi ASX on onnistunut tuplaamaan myyntinsä, ja vuonna 2014 näitä citymaastureita myytiin Suomessa jo lähes tuhat kappaletta. Näillä määrillä ei vielä kolkutella myyntitilastojen kärkeä, mutta kasvu osoittaa, että etuvetoisen perusmallin noin 20 000 euron hinta houkuttelee ostajia.

Koeajoimme ASX-malliston huippua edustavan Instyle-varustellun nelivetomallin. Halvimmillaan nelivetoisen ASX:n rattiin pääsee noin 28 000 eurolla, mutta meidän koeajoautomme maksaa 32 300 euroa.

Ohjaamoon istuttaessa huomio kiinnittyy kojelaudan mustaan puolikiiltävään muoviin, joka on hyvin tuttua japanilaisten autojen kuljettajille. Muotoilussa ei ole lähdetty uhmaamaan perinteitä, ja konservatiivisuus näkyy katkaisimien muotoilussa sekä perinteisessä mittaristossa. Täällä ei ranskalainen futurismi jyllää!

Nahkasisustus tuo ohjaamoon ripauksen ylellisyyttä, mutta penkkien muotoilu jättää toivomisen varaa. Istuinten pinnat ovat suoria, joten sivuttais- ja reisituki jäävät vaatimattomaksi. Pidemmällä matkalla istuja alkaa kaivata enemmän tukea ristiselälle.

Takapenkillä jatkuu sama suoraviivainen muotoilu. Tosin siitä on lasten turvaistuinten kanssa matkustaville hyötyä, sillä istuimet saa sijoitettua lähelle ovia, jolloin keskelle jää vielä tilaa yhdelle aikuiselle. Temppu, joka ei kaikissa katumaastureissa onnistu.

Tavaratilasta lokasuojien päältä löytyy tuttua puolikiiltävää muovia, joka on arkaa naarmuille. Oikeaan nurkkaan on upotettu miehekkään kokoinen subwoofer-kaiutin.

Liikkeelle lähdettäessä huomio kiinnittyy hyvin nopeasti moottorin vetoalueeseen – tai oikeastaan sen kapeuteen. 1,8-litraiselta turbodieseliltä on turha odottaa ripeää etenemistä, kun kierroksia on alle 2 000 r/min. Kaupunkiliikenteessä tuli useasti vaihdettua kolmosvaihteelta neloselle ja heti takaisin kolmoselle, kun kierrokset putosivat liian alas ja veto alkoi hyytyä.

Kovissa kiihdytyksissä moottori alkaa puutua yläkierroksilla, joten kuljettaja saa pitää vaihdekepistä tiukasti kiinni, jos haluaa edetä ripeästi. Moottorin ääni kuuluu erittäin selvästi sisälle juuri 80 km/h -nopeudella. Tällaisia turbodieselit olivat vielä jokin aika sitten.

Suurimpana häiriötekijänä eivät kuitenkaan ole moottorin äänet, vaan pyöräkoteloihin osuvat kivet. Niiden äänet kantautuvat läpi erityisen selvästi taka-akselilta, joten hiekkatiellä ajellessa ohjaamossa ei ole hiljaista. Myös rengasmelu on melkoinen.

ASX:n saa muutettua etuvetoisesta nelivetoiseksi keskikonsolista löytyvällä katkaisimella. Etupyörien sutiessa taka-akselille siirretään 30 prosenttia voimasta. Jos tarve vaatii, keskilukko saadaan lukittua, ja voima jakautuu tasan akseleiden kesken. Ajelu huonokuntoisellakin mökkitiellä onnistuu upeasti niin kauan, kun hienokuvioiset Yokohama Aspec -kesärenkaat löytävät pitoa.

Ohjaus kärsii hieman tahmeasta keskialueesta, eikä se palauta mutkien jälkeen kovinkaan hanakasti. Muuten hallintalaitteet toimivat normaalisti.

Mitsubishin lähestymistapa katumaasturin rakentamiseen ei ole niin hienostunut kuin kilpailijoilla. Autosta onkin turha etsiä uusia muotivirtauksia ja viimeisimpiä sisustusmateriaalien trendejä. Sen sijaan tarjolla on sitä kuuluisaa perusvarmaa suorittamista. Lähestymistapa, jolle löytyy oma kannattajakuntansa.

Päivitys: 20.4. klo 20.40 asiavirheitä korjattu. Pahoittelut niistä.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 17.4.2015