Tuulilasi

Koeajo: Mitsubishi ASX 2.2 DID Invite 4WD 6AT

Koeajo: Mitsubishi ASX 2.2 DID Invite 4WD 6AT

ASX sai isomman dieselin, mutta kytkinpoljin lähti.
Teksti Timo Nurmi
Kuvat Timo Villanen
Mainos

Pikkuveli sai isonveljen voimanlähteen, kun Mitsubishi ASX:n konepellin alle asennettiin Outlanderista tuttu 2,2-litrainen diesel. Sen pariksi pultattiin kuusiportainen automaattilaatikko. Tuloksena on hankintahinnaltaan halvin nelivetoinen dieselautomaatti Suomessa.

ASX:n pienempään eli 1,8-litraiseen dieselversioon verrattuna teholisä on 34 hv, yhdistetty kulutus 0,7 l/100 km isompi ja suurimmat sallitut vaunupainot samat. Käytännössä lisälihaksista on kuitenkin hyötyä juuri vaunun vedossa tai muuten isolla kuormalla ajettaessa.

Raskasversio

Liikkeelle lähdettäessä automaatti kytkee vedon mukavuuspainotteisesti, eli aika pehmeästi. Myös vaihdot sujuvat rauhalliseen tahtiin ja miellyttävän sulavasti. Laatikko kytkeytyy isommalle pykälälle sen verran innokkaasti, että välillä meno muuttuu hiukan jyristäväksi.

Dieselissä riittää puhtia oikein mukavasti, ja ripeätkin ohitukset sujuvat usein jopa ilman pienemmälle vaihtamista. Kiihdytyksissä sisälle kuuluu välillä pientä kalinaa, ja ulkopuolella kuunneltuna käyntiäänessä on kunnolla karheutta. Hehkutus kestää kylmänä aika pitkään.

Nelivedon voi kytkeä keskikonsolin napista. Kytkeminen ei lisää sisämelua eikä käytännössä myöskään kankeutta. ASX kääntyy aika ketterästi, tosin rattia saa laidasta laitaan kääntää reilusti yli kolme kierrosta.

Julkaistu: 8.5.2014