Tuulilasi

Koeajo: KIA Optima 1.7 CRDI Business A



Koeajo: KIA Optima 1.7 CRDI Business A

Paranneltu Optima on entistäkin tyylikkäämpi.
Teksti Jussi Saarinen
Kuvat Timo Villanen

Optiman keulailme terävöityi mm. neljällä pienellä sumuvalolla keulan molemmin puolin, ja takavalot kasvoivat. Sisällä ratti uusittiin ja keskikonsolin nappuloita järjestettiin uuteen uskoon. Istuimia ja materiaaleja on myös päivitetty.

Optima tuntuu korostetun vaivattomalta. Dieselmoottori on selvästi parempi valinta tähän autoon kuin hengetön bensakone, ja automaatti antaa ”luistoa” enemmän kuin monessa nykyautossa – tuloksena saumaton toiminta. Ohjaus on kevyt pyöritellä, mutta tuntuma jää vaillinnaiseksi. Valmistajan mukaan takajousitusta ja äänieristystä on parannettu, ja sisämelu on pienentynyt tuntuvasti. Tien epätasaisuudet, sadekelin kohinat ja hiekkatien ropinat tulevat silti edelleen läpi varsin selvästi, kuten dieselin raksutuskin.

Uutuutena on ajomoodin valinta (Normal, Active Eco ja Sport). Näistä havaittavin on Sport, joka jäykistää ohjausta ja herättää voimalinjan aktiivisemmaksi. Tässä autossa luontevin moodi on silti Normal, etenkin kun automaatin toiminnasta ei viiveitä löydä. Vinoparkista peruutettaessa puolestaan selvisi, että uusi varuste eli sivulta tulevasta autosta varoittava järjestelmä piipitti kuten pitääkin. Business-varustelu on muutenkin hyvin kattava nahkaverhoiluineen, lasikattoineen ja navigaattoreineen.

Julkaistu: 20.3.2014