Tuulilasi

Koeajo: Honda Civic 5D 1.5 VTEC TURBO MT Sport Plus – rakastan ja vihaan



Koeajo: Honda Civic 5D 1.5 VTEC TURBO MT Sport Plus – rakastan ja vihaan

Civic säväyttää GTI-tason ajettavuudellaan, ja 1,5-litrainen turbo antaa Hondalle kunnon kyydit − kunpa vain kokonaisuus olisi samalla tasolla.
Teksti Max Lange
Kuvat Timo Villanen

Hondalla ei ole viime aikoina mennyt Euroopassa kovin hyvin. Merkki ei löydy tällä hetkellä yhdenkään ajoneuvoluokan kympin kärjestä. Honda on perinteisesti kulkenut insinööriosaaminen edellä, mutta tälläkin osa-alueella kompastelua on ollut havaittavissa. Noloimmat esimerkit Hondan alakulosta ovat nähtävissä F1-luokassa, jossa tämän legendaarisen merkin moottorit ovat jääneet todella kauas kärjestä – ja nyt kunnianarvoisa McLaren vaihtoi Hondan koneet tylysti Renaultin myllyihin.  Tuore Civic kuitenkin osoittaa, että halutessaan Hondalta löytyy maailmanluokan osaamista autonvalmistuksessa.

Manuaalivaihteistot alkavat olla Tuulilasin koeajoautoissa jo merkillepantavia harvinaisuuksia. Perinteinen automaatti-, kaksoiskytkin- tai CVT-vaihteisto tulee vastaan huomattavasti useammin kuin manuaaliaski. Koeajoautossa oli Hondan kuusipykäläinen manuaali, joka on yksi tämän hetken parhaista. Tervehdimme laatikkoa aidolla ilolla, sillä sen liikeradat ovat lyhyet ynnä napakat, ja lisäksi pykälät loksahtelevat kohdilleen mukisematta. Keppiä tulee vatkattua ihan vain vaihtamisen ilosta − tällainen kaikkien autojen manuaalilaatikon tulisi olla!

Kuljettajaa hymyilyttää. Civicin alusta ja ohjaus herättävät intohimoja. Alusta on tasapainoinen, ja Civicillä voi lasettaa mutkiin huimaa vauhtia ilman pelkoa puskusta ulkokaarteeseen. Nopea ohjaus palkitsee aktiivisen kuskin: tuntoa piisaa. Mikä parasta, jousitus nielee tien heitot erinomaisesti. Huonokuntoisille suomalaisteille Civicin pehmeämpi iskunvaimennusasetus on juuri optimaalinen. Tiivistettynä: Civic on aito ajajan auto.

Uusi 1.5 VTEC Turbo on erittäin onnistunut moottori. Se vääntää sitkeästi alakierroksilta alkaen, mutta ei kuitenkaan jyristä missään tilanteessa. Ajo kaupunkiolosuhteissa on siis helppoa ja jouheaa. Toisaalta, kun neloskonetta kierrättää, löytyy voimavaroja aina punaviivalle saakka. Tehoa koneesta löytyy 182 hevosvoimaa, mikä on enemmän kuin riittävästi tämän kokoluokan autoon. Ajotietokoneen mukaan kulutuslukemat pysyivät paljon kaupunkiajoa ja useita täyskaasukiihdytyksiä sisältäneeessä ajossa 7,1 litrassa. Tämä Civic on vähän niin kuin köyhän miehen GTI.

Tasapaino hakusessa. Valitettavasti on todettava, että kokonaisuutena uusi  Civic ei ole samalla tasolla kuin sen ajo-ominaisuudet. Puutteita ja ongelmia löytyy lukuisia. Rengasmelu maantiellä on todella kova, ja jotkin alemman luokan autot ovat Civiciä selvästi hiljaisempia.

Sukupolvenvaihdoksen myötä Civic on kasvanut pituutta rutkasti, ja se venyttää jo luokkansa rajoja − nyky-Golf on peräti 26 senttiä Civiciä lyhyempi. Reiluista mitoista huolimatta auton takatilat eivät ole lähelläkään luokan kärkeä. Myös ergonomia jättää toivomisen varaa. Kuljettajan polvi osuu keskikonsoliin, ja istuimen säädöt loppuvat pitkäjalkaiselta kesken.

Eivätkä negatiiviset asiat lopu tähän. Hondan multimediajärjestelmä on viisi vuotta luokan parhaimmistoa jäljessä sekä käytettävyydessä, toiminnoissa että ulkoasussa. Näyttö on myös kallistettu erikoisesti yläviistoon, minkä takia valo heijastuu siihen voimakkaasti. Tämän takia taulua joutuu tihrustamaan välillä turhan paljon. Civiciin lisävarusteena saatava mukautuva vakionopeudensäädin on huonoin, mitä on vähään aikaan tullut vastaan.

Se reagoi muihin autoihin kuin hermostunut orava. Alamäissä järjestelmä hidastaa vauhtia pienin nykivin jarrutuksin, mikä on matkustajille erittäin epämukavaa. Kaiken huippu on automaattinen törmäysvaroitin, joka säikähtää kaikkea mahdollista. Mittaristossa palaa kaupunkiajossa lähes koko ajan valtava keltainen huomiovalo, ja sitä säestää vielä äänimerkki.

Civicin ajokokemus on verrattavissa myrskyisään parisuhteeseen: yhtenä hetkenä rakastat, toisena vihaat sydämesi pohjasta. Harmi − Hondalla on käsissään nimittäin todella hieno auto.

Kenelle? Golf-luokan autoa harkitsevalle, joka haluaa ajaa sporttisesti, muttei halua maksaa urheilullisuudesta isosti ekstraa. Ehdottomasti ajajan auto. Ei sovi niille, jotka ovat kiinnostuneita hienosti toimivista varusteista.

Ajettavuus 4,5/5: Ajettavuus on ehdottomasti Civicin parasta antia. Hallintalaitteet antavat mukavasti palautetta, minkä takia ihan tavallinenkin eteneminen on Civicillä mukavaa. Mutkatiellä Civic on kuitenkin omimillaan. Auto ei kallistele, ja mutkiin voi ajaa todella kovaa. Nopea ohjaus vain korostaa Hondan sporttisuutta.

Tilat 4/5: Lähestulkoon luokkansa suurimmista ulkomitoista huolimatta takana istuvien pää- ja polvitilat eivät ole häävit. Tavaratila on sentään yli 400 litrallaan erittäin suuri tässä luokassa. Kuljettajan paikan ergonomiassa on pieniä puutteita.

Suorituskyky 4,5/5: Hondan uusi 1,5-litrainen turbokone on erittäin miellyttävä uusi tuttavuus. Se vääntää ja kiertää iloisesti alhaalta tappiin saakka. Jos autoa oikein polkee, saa etupyörät sutaisemaan myös kakkosvaihteelle vaihdettaessa. Potkua on enemmän kuin tarpeeksi.

Kokonaisuus 3/5: Civic loistaa muutamalla osa-alueella erittäin kirkkaasti, mutta jää toisilla selkeästi kilpailijoistaan jälkeen. Korkea rengasmelu ja kompastelu yksityiskohdissa ovat auton suurimmat puutteet. Siksi Civicille ei voi antaa estoitta erinomaista arvosanaa.

Toimittajalta: ”Uusi Civic on oikeasti auto, jolla olisi mahdollisuuksia yltää luokkansa kärkeen. Jokaista hyvää ominaisuutta kohden Hondassa on valitettavasti jokin huono tai ärsyttävä piirre. Civic kannattaa käydä koeajamassa huolella ennen ostopäätöstä, ja tarkistaa, ärsyttävätkö Hondan omat oikut liikaa.”

Honda Civic 5D 1.5 VTEC TURBO MT Sport Plus

  • Hinta vakiovarustein: 32 360 euroa
  • Moottori: Rivi-4, bensiini, turbo
  • Iskutilavuus: 1 498 cm3
  • Teho: 134 kW (182 hv) / 6 000 r/min
  • Vääntö: 240 Nm / 1 900−5 000 r/min
  • Voimansiirto: Etuveto, 6-pykäläinen manuaalivaihteisto
  • 0−100 km/h: 8,3 s
  • Huippunopeus: 220 km/h
  • Yhd. EU-kulutus: 5,8 l/100 km
  • CO2-päästöt: 133 g/km
  • Mitat: Pituus 4 518 mm, leveys 1 799 mm, korkeus 1 434 mm, akseliväli 2 697 mm, tavaratila 420 l
  • Omamassa 1 357 kg
Julkaistu: 6.11.2017