Tuulilasi

Koeajo: Cadillac cts-V – germaanien reviirillä

Koeajo: Cadillac cts-V – germaanien reviirillä

Cadillac jaksaa härnätä saksalaisia sitkeästi. Antaa ison kasin laulaa.
Teksti Vesa Eskola
Kuvat Vesa Eskola
Mainos

Muistan hyvin Cadillacin ensimmäisen V-ohjuksen. Se oli CTS-V, ja vuosi oli 2004. Ajoin tuota autoa tuoreeltaan Detroitissa. Olen sen jälkeen ajanut jokaista kehitysversiota, ja vaikka edistystä on tapahtunut, Veet ovat yhä raakoja laitteita. Ja rehellisyyden nimissä kai pitäisi puhua neliovisesta Corvettesta.

V on brändi, joka on tehty haastamaan AMG-Mersuja, M-Bemareita ja RS-Audeja.

GM:llä aikoinaan vaikuttanut Bob Lutz tiesi, että imagopelissä saksalaisia vastaan auttaa vain raaka voima. Ja numeroiden valossa CTS-V hengästyttää: 649 hv ja 855 Nm. Näillä lukemilla laitetaan luu monen kurkkuun. Launch Control auttaa luvatun 3,7 sekunnin kiihtyvyyden saavuttamisessa, ja kun huippuja on tarjolla huimat 320 km/h, CTS-V on baanan kunkku.

Käy käteen. Kabiinin suhteen kaikki on periaatteessa kohdallaan, mutta laatuvaikutelma ei ylellisestä Alcantara-verhoilusta huolimatta yllä saksalaisten tasalle. Myöskään kokonaispaketti ei ole aivan niin hyvä kuin toivoisi. Plussaa tulee siitä, että vaikka CTS on iso auto, se ei tunnu ratin takana liian isolta. Ei CTS-V mikään ketteryyden esikuva ole, mutta ei se myöskään tunnu yli viisimetriseltä limusiinilta.

Meno on hyvin napakkaa, vaikka mukautuva iskunvaimennus yrittää parhaansa mukaan tasoittaa huonompaa tien pintaa. Onneksi jousitus kuitenkin loistaa siinä, missä sen pitääkin: alusta pitää Michelin Pilot Sportit erinomaisesti kiinni tiessä. Ja nykyään myös amerikkalaiset ymmärtävät mukautuvien ajotila-asetusten päälle, se ei ole tyhmää – etenkin kun CTS-V on rehellisesti takavetoinen.

Lyhyt pyrähdys saksalaisella moottoritiellä kertoo kaiken auton sielunelämästä. Pienemmillä vaihteilla riehutaan ja isoimmalla kierrosluku ylittää 3 000:n rajapyykin vasta hieman yli 200 km/h nopeudessa. Jotta normikulutus 13 litraa sadalla toteutuu, kaasujalan pitää olla todella kevyt. Muutama rivakka kiihdytys, ja luku alkaa kakkosella. Sille ei voi kuin virnistää.

Cadillac cts-V

  • Hinta: Ei myynnissä Suomessa
  • Moottori: V8, bensiini, mekaaninen ahdin
  • Iskutilavuus: 6 162 cm3
  • Teho: 477 kW (649 hv) / 6 400 r/min
  • Vääntö: 855 Nm / 3 600 r/min
  • Voimansiirto: Takaveto, 8-pykäläinen automaatti
  • 0-100 km/h: 3,7 s
  • Huippunopeus: 320 km/h
  • Yhd. EU-kulutus: 13,0 l/100 km
  • Co2-päästöt: 298 g/km
  • Mitat: Pituus 5 019 mm, leveys 1 863 mm, korkeus 1 447 mm, akseliväli 2 910 mm, tavaratila 388 l
  • Omamassa: 1 955 kg
Julkaistu: 4.11.2017