Tuulilasi

Koeajo: Audi S1

Koeajo: Audi S1

Pikkusportti – Audin kehitystyössä ei oiottu mutkia, vaan se jätettiin kuskin huoleksi.
Teksti Jussi Saarinen
Kuvat Vesa Eskola
Mainos

"En ole ajanut millään autolla suosikkimutkiani niin kovaa kuin tällä", hihkaisee S1-kehityspäällikkö Jörg-Urs Fuchs lehdistötilaisuutta edeltävillä cocktaileilla. Kahdenkeskinen juttutuokiomme jatkuu vartin.

"Pienen sporttiauton pitää huutaa isompiaan selvemmin: hei, katsokaa, olen täällä! Tätä olemme tavoitelleet mm. neljällä pakoputkella. Kaikissa muissakin S-Audeissa on sellaiset, joten halusin ehdottomasti ne tuotantoon. Ja kun kukaan ei vastustanut, se myös onnistui", sympaattinen Fuchs myhäilee.

Audi A1:n sporttipainos ei syntynyt ihan hetkessä, onhan perusmallilla ikää jo neljä vuotta. Ensiksi ilmaa haisteltiin A1 Quattrolla. Tuota erikoismallia valmistettiin vain 333 yksilöä, jotka myytiin Fuchsin mukaan parissa päivässä! Kiinnostusta siis riitti, joten tuotantopäätös oli selvä.

Neliveto ja neljä pakoputkea

Kehitystyössä lähdettiin siitä, että S1:n pitää olla nelivetoinen – toisin kuin emomerkki VW:llä, joka toteutti ralliautonsa siviilipainoksen etuvetoisena. Ja kun perus-A1:ssä ei ole koskaan ollut nelivetoa, S1 eroaa siitä varsin selvästi.

Nelivetotekniikka sekä edellä mainitut neljä pakoputkea vaativat oman tilansa, joten yhdysheiluriakselisto korvattiin monivarsituennalla, varapyörä sai luvan lähteä ja bensiinisäiliö muotoiltiin uudelleen. Tankki on silti 45-litrainen kuten A1-malleissakin. S1 on aina manuaalivaihteinen.

"Kaksoiskytkinlaatikko on 30 kg raskaampi, joten se olisi pilannut painonjakautuman", Fuchs paljastaa.

Epäsuoralla ja suoralla suihkutuksella, imu- ja pakopuolen muuttuvalla venttiilinajoituksella sekä tasapainotusakseleilla varustettu moottori on hyvin lähellä S3:n vastaavaa. Huipputeho saavutetaan kierrosluvulla 6 000, mutta mylly kiertää 6 800 r/min saakka ennen rajoittimen puuttumista peliin.

Voima tuntuu

Vaikka ahdettu kone ei tarjoa vaparin temperamenttia, voima todella tuntuu, ja pakoäänet ovat makeat. Normiajossa S1 on näin pieneksi ja tehokkaaksi autoksi mukava, tosin lyhyt akseliväli aiheuttaa hieman nyökkimistä. Neliveto perustuu sähköisesti ohjattuun monilevykytkimeen, joka on ohjelmoitu uudelleen mahdollisimman yliohjaavaa käytöstä varten.

Kolme ajomoodia vaikuttavat kaasun vasteeseen, ääniin sekä automaattiilmastointiin ja myöhemmin tänä vuonna myös ohjaustehostukseen. Iskunvaimentimet ovat säätyvää mallia. Ajonvakautuksen saa joko pidettyä päällä, asetettua Sport-tilaan tai kytkettyä kokonaan pois. Kostealla asfalttiradalla käytin keskimmäistä asetusta, ja S1 taipui nöyrästi kurveihin – teki autolle sitten mitä tahansa temppuja.

Pieni kori ja paljon voimaa: tällainen pikkusportin pitää siis ollakin. Fuchsin mukaan S1 on hauska myös Saksassa.

"Tämä on juuri niitä autoja, joilla on kiva kiusata isoja limoja Autobahnilla!"

Julkaistu: 8.5.2014