Tuulilasi

Koeajo: Audi RS Q3

Koeajo: Audi RS Q3

Audin urheilullisen RS-perheen ensimmäinen katumaasturijäsen on RS Q3.
Teksti Pasi Piironen
Kuvat Timo Pyykkö
Mainos

Nyt kaikki köyhät kyykkyyn. Audin Q3-mallisarjan sporttisimman version lähtöhinta oli keväällä vaatimattomat 78 726 euroa, ja koeajoauton lisäherkuilla euroja pitäisi ladata tiskiin jo melkein sadan tonnin verran.

Tämän hintaluokan autot ovat harvojen herkkua, mutta RS Q3:ssa on ainakin yksi asia, jolla merkkiuskollinen Audi-kuski voi yrittää perustella hankintaa itselleen. Konepellin alta löytyy nimittäin saksalaismerkin pitkien ja loistokkaiden Quattro-perinteiden mukaisesti turboahdettu viisisylinterinen bensiinimoottori.

Downsizing-kulttuuria vastaan protestoiva 2,5-litrainen voimanlähde antaa ulos 310 hevosvoimaa, ja maksimivääntö asettuu 420 Nm:n tasolle. Vaikka kukaan ei toivottavasti osta RSAudia pisaralla pisimmälle mentaliteetilla, on 206 gramman CO2-päästötaso 1 730 kilon keijukaiselle kelpo suoritus. Mutta ne äänet! Viitosen pakosaundit heräävät kunnolla henkiin valitsemalla joko Dynamic-ajotilan tai siirtämällä seitsenpykäläisen DSG-vaihteiston vaihdevalitsimen sporttiselle S-puolelle. Muilla asetuksilla äänimaailma pysyy ainakin auton sisälle kuultuna vähemmän huomiota herättävällä murinatasolla.

Audin luvataan kipittävän satasen vauhtiin 5,5 sekunnissa. Ilmoitettu arvo on liioitellun pessimistinen. Suorituskykymittauksissa RS poistui edellä mainittuun vauhtiin Launch controlin avustuksella täydellä tankilla, 200 kg:n kuormalla ja nastattomilla talvirenkailla 4,8 sekunnissa. Ja jos paikaltaan lähdöt sujuvat rivakasti, samaa luonnehdintaa voi käyttää myös auton sitkeys ja ohituskiihtyvyysarvoista. Kulkupuolen lisäksi RS-vireinen ”Kuukolmonen” erottuu edullisemmista Q-sisaristaan paremmalla kuljettajaympäristöllään.

Kaikkiin toivottuihin suuntiin säätyvä urheilujakkara hipoo täydellisyyttä. Istumakorkeus on matalampi kuin perusmalleissa, ja nappanahkaverhoilu luo oman säväyksensä hiilikuitusomistelistoilla kuorrutettuun miljööseen. Aktiivisessa ajossa RS-vireinen Q3 on odotetun maukas peli. Alusta on sisariaan jämäkämpi, ja korin kallistelut pysyvät autoluokka huomioiden minimaalisina. Dynaamiseen ajotilaan siirryttäessä ohjauksen tehostusaste laskee kurvihuvittelulle sopivalle tasolle, mutta tunto ei talvirenkailla yllä parhaaseen A-ryhmään. Tilanne korjaantunee laadukkailla korkean nopeusluokan kesärenkailla.

Julkaistu: 20.3.2014