Tuulilasi

Koeajo: Alfa Romeo Giulia Veloce 2.2 Diesel Q4 − Suurella sydämellä

Koeajo: Alfa Romeo Giulia Veloce 2.2 Diesel Q4 − Suurella sydämellä

Miten tehdä täydellinen auto luokkaan, joka on yksi maailman rajuimmin kilpailluista? Helposti: tekemällä siitä hieman epätäydellinen.
Teksti Arttu Toivonen
Kuvat Petri Mulari
Mainos

BMW:n, Mercedeksen ja Audin keskinäinen kisa keskikokoluokan sedanien parissa on raivonnut niin kovana parin vuosikymmenen ajan, ettei kukaan näistä kolmesta ole huomannut tehdä autoa, joka olisi lopulta nautittava. Tai sitten saksalaiset ovat vain unohtaneet sen oikean ajamisen ilon. Takamatkalta germaanien rinnalle on kirinyt kaksi autoa, joiden ei pitänyt olla vakavasti otettavia kilpakumppaneita: Jaguar XE ja viimein päivänvalon nähnyt Alfa Romeo Giulia.

Alfan 2,2-litraiseksi mainittu dieselmoottori on voimantuotoltaan viehättävä: se herää jo alhaalla, ja vetää puhtaasti vaihde toisensa jälkeen lähelle punarajaa. ZF:n hieno, kahdeksanvaihteinen aski toimii sen kanssa hyvin yhteen. Alfa Romeon uusimpien mallien ohjaus on nostettu tikun nokkaan monissa medioissa, eikä sitä voida ohittaa nytkään. Vain hieman päälle kaksi kierrosta laidasta laitaan on jotain, mitä perheautoluokassa ei ole nähty koskaan ennen. Alfan ohjaus on todella nopea, ja se vaatii pienen opetteluhetken, mutta ohjauksen kanssa pääsee kuitenkin hyvin nopeasti sinuiksi. Veloce-alustaisen auton tarkkuutta oppii ensin arvostamaan, ja sitten siitä onkin pakko nauttia ihan täysillä.

Saksalaiset eri planeetalta

Paljon parantanut Mercedes, tai aina erinomainen BMW eivät pääse Alfan tasolle, ja Audin ohjaustuntumasta ei kannata yrittää puhua edes samalla viikolla. Giulia Velocen heittäminen tiukkoihin mutkiin on riemukkaan hauskaa: takavetopainotteinen neliveto auttaa kiristämään ajolinjaa haluttaessa.

Ajoasento on erittäin hyvä. Italialaisia autoja vuosikymmenet vaivannut, lähinnä apinan mittasuhteilla varustetuille ihmisille tarkoitettu ajoasento on hylätty nyt lopullisesti. Urheiluistuin tukee kuljettajaa kohtuullisen hyvin, mutta istuintyyny on aavistuksen liian lyhyt. Ohjauspyörän saa säädettyä erinomaiseen asentoon, ja hallintalaitteet löytyvät luontevilta paikoilta. Giulia ei ole lainkaan täydellinen auto: se on varsinkin takatiloiltaan kilpailijoitaan selvästi ahtaampi, ja jää niille myös tavaratilan koossa. Lisäksi Alfan etuoviaukko on ahdas. Ja jos totta puhutaan, Giulian jälleenmyyntiarvo on aikamoinen arvoitus.

Alfa onnistuu kuitenkin miellyttämään niitä ihmisiä, joiden elämä ei ole päivästä toiseen harmaassa loskassa kyntämistä − ehkä ymmärrätte, mitä tarkoitan. Giulia Veloce soittaa automiehen sielussa kelloja, joiden ääntä insinöörikansat pyrkivät hiljentämään − ne kun eivät tunteista mitään ymmärrä.

Kenelle?: Giulia sopii samoille ihmisillekuin laskelmoidusti rakennetut saksalaiset kilpakumppanitkin: se on aivan yhtä käytännöllinen kuin vaikkapa BMW:n 3-sarja, mutta elää ja hengittää kuljettajan käskystä aivan eri tavalla.

Ajettavuus 5/5: Giulia Veloce on varmasti yksi uokkansa parhaita autoja ajaa. Se tuntuu seuraavan kuljettajan komentoja herkkänä ja valppaana, ja mitä aggressiivisempi ajotyyli on, sen progressiivisemmin se vastaa kuljettajan pyyntöihin. Ohjauksen nopeus ja tarkkuus ovat huikealla tasolla.  

Tilat 4/5: Edessä tilaa riittää myös pitkille aikuisille, eikä ajoasennossa ole moittimista. Takana tilaa on aavistuksen nihkeämmin, mutta varsinaisesti ahdasta ei takapenkilläkään ole – varsinkin jos matkustajia on vain kaksi. Tavaratilaa on sopivat 480 litraa.  

Suorituskyky 4/5: Dieselkoneen suorituskyvy riittää hienosti kaikkeen: käytännön suorituskyky ja ohituskiihtyvyys ovat hyvin mallikkaita, ja jos kuljettaja haluaa hullutella, ZF:n vaihteisto on hyvin yhteistyöhaluinen. Alle seitsemän sekunnin kiihtyvyys sataseen on hyvä suoritus.  

Kokonaisuus 4,5/5: Persoonallisuudessa ja erottuvuudessa Alfa kisaa vain Jaguar XE:n kanssa, eikä briteillä ole tarjolla samantehoista dieselversiota. Mercedes hengittää niskaan konservatiivisella C-sarjalaisella ja BMW jonkinlaisena mittapuuna pidettävällä 3-sarjalla, joka sekin tosin on jo malli-ikänsä ehtoopuolella. Audin A4 on kliini ja hieman tunnoton Alfaan verrattuna.

Toimittajalta: Giuliaa on luonnehdittu pitkästä aikaa aidoksi Alfa Romeoksi, mitä se onkin. Ajettavuus on suorastaan nautittavaa, eikä autosta löydy liikaa italialaisia erikoisuuksia. Giulia vaatii toki edelleen samanlaisen asennoitumisen kuin Alfat ennenkin: arvonalenema on varmasti synkkä niin kauan kun kansa haluaa ostaa vain niitä tuttuja saksalaismerkkejä.

Alfa Romeo Giulia Veloce 2.2 Diesel Q4

  • Moottori Rivi-4, diesel, turbo
  • Iskutilavuus 2 143 cm3
  • Teho 154 kW (210 hv) / 3 750 r/min
  • Vääntö 470 Nm / 1 750 r/min
  • Voimansiirto Neliveto, 8-portainen automaattivaihteisto
  • 0-100 km/h 6,8 s
  • Huippunopeus 235 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 4,7 l/100 km
  • CO2-päästöt 122 g/km
  • Mitat Pituus 4 643 mm, leveys 1 860 mm, korkeus 1 450 mm, akseliväli 2 820 mm, tavaratila 480 l
  • Omamassa 1 530 kg
Julkaistu: 15.11.2017