Tuulilasi

Kiitos, rouva ministeri! – Nyt lähdetään Saksaan ostamaan halpoja autoja



Kiitos, rouva ministeri! – Nyt lähdetään Saksaan ostamaan halpoja autoja

Niko: Nyt kun on hieman märehditty tätä Liikenne- ja viestintäministeriön selvitystä tieliikenneyhtiöstä ja autoverotuksesta, niin eikö ole, että nyt kannattaa katsella isomoottorisia harrasteautoja?
Teksti Niko Rinta, Lauri Larmela
Kuvat Mercedes-Benz

Lauri: Kyllä! Paljon puhutaan hybrideistä ja muusta ekoilusta, ja ympäristötekijöihin perustuvasta verotuksesta, mutta jos nämä muutokset tulevat, niin suuripäästöisten autojen hinnat kyllä tippuvat. Toki ympäristöä ajatellaan autoilun verotuksessa, mutta jos ei aja paljoa ja iso kone kiinnostaa, niin tässä pelipaikka.

Niko: No konkreettisesti, millä tavalla?

Lauri: Esimerkiksi joku käytetty V8-Mustang Saksasta, niin autoveron poistuessa niiden hinnat suomalaisen vinkkelistä putoavat – samat hinnat siellä ja täällä. Eli jos Musse vaikka nyt maksaa suomalaiselle verojen kanssa 90 000 euroa, niin ensi vuonna muutosten jälkeen sellaisen voi saada noin 40 000 euroa. Kunnon ale vai mitä!

Niko: Nyt näyttää siltä, että autokauppa seisoo vähän aikaa. Miten ensi vuonna, jos muutokset tulevat?

Lauri: Kyllähän kauppa sitten pyörähtää käyntiin ja autot ovat edullisempia, mutta pitää muistaa, että Saksassa on tarjolla niin paljon houkuttelevia käytettyjä autoja, että sinne suuntautuvat autonhakureissut varmasti sekoittavat Suomen autokauppaa. Tässä vaiheessa on mahdoton sanoa miten.

Julkaistu: 20.1.2017