Tuulilasi

Kiinalaisomisteisella Volvolla kulkee lujaa - analyytikko ennustaa silti ongelmia

Kiinalaisomisteisella Volvolla kulkee lujaa - analyytikko ennustaa silti ongelmia

Tata Motors ja Zhejiang Geely Holding Group ovat molemmat tehneet merkittäviä brändikauppoja vaikeuksissa olevalta Ford Motor Companylta. Tata osti Jaguar Land Roverin ja Geely Volvon. Tuolloin sijoittajat suhtautuivat yrityksiin penseästi, mutta nyt on toinen ääni kellossa.
Kuvat Volvo Press
Mainos

Kiinalainen Geely osti Volvon 1,5 miljardilla dollarilla 2010, sen jälkeen yrityksen osakkeen arvo on kuusinkertaistunut Hong Kongin pörssissä. Intialainen Tata osti Jaguarin Land Roverin kaksi vuotta aikaisemmin 2,5 miljardilla, minkä jälkeen sen osakkeen arvo on lähes tuplaantunut. Geely nähdään siis huomattavasti kiinnostavammaksi tällä hetkellä.

”Ero syntyy siitä, mitä nämä yritykset ovat hankinnoilleen tehneet. Volvo pystyi alentamaan kustannuksiaan ja lisäämään myyntiään Kiinan markkinoiden kautta. Geely sai kaupassa valtavasti ruotsalaista osaamispääomaa. Tatalle ja Jaguar Land Roverille ei samanlaisia synergiaetuja löytynyt”, sanoo Singaporessa työskentelevä autoalan konsultti Jochen Siebert.

Tata yritti päästä yhteistyöhön myös Skodan kanssa, mutta neuvottelut päättyivät tuloksettomina viime viikolla. Asiantuntijoiden mielestä Tatan on löydettävä iso globaali kumppani menestyäkseen tulevaisuudessa.

”Meidän menestyksemme perustuu Volvon vahvaan tuotantokapasiteettiin, ruotsalaisen insinöörityön eetokseen ja asiakaslähtöiseen suunnitteluun”, sanoo Geelyn puhemies.

Geely on jo sijoittanut paljon rahaa Volvoon. Se on perustanut tehtaita ja investoinut teknologiaan. Uusia mallejakin on jo syntynyt. Yhtiö ei odota satsaustensa tuottavan heti. Fordilla Volvolla oli suuria vaikeuksia tuotantonsa kanssa ilman riittäviä pääomia. Hongkongilaisen Macquarie Groupin autoanalyytikko Janet Lewis ennustaa silti Volvolle vaikeuksia.

”Volvon ongelma pitkällä tähtäimellä on sen pienuus markkinoilla. Jopa yhdessä Geelyn volyymin kanssa sillä tulee olemaan vaikeuksia kehittää sitä teknologista tasoa, mitä autoteollisuus tulevaisuudessa vaatii. Vastassa on kuitenkin erittäin vakavaraisia toimijoita kuten Toyota, VW, Renault-Nissan ja GM.

Julkaistu: 14.8.2017